Η ακτινογραφία της αλυσίδας τροφίμων στην Ελλάδα

 

i-aktinografia-tis-alysidas-trofimon-stin-Ellada-696x463


Σημαντικά τμήματα της ελληνικής οικονομίας διατρέχει η αλυσίδα αξίας της αγροδιατροφής, αφού ο αγροτικός τομέας τροφοδοτεί με πρώτη ύλη τη βιομηχανία των τροφίμων, ενώ ένα μικρό μέρος προορίζεται απευθείας για κατανάλωση. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης του αγροτικού χώρου (SWOT ανάλυση), που εμπεριέχεται στην πρώτη τροποποίηση του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) 2014-2020, τα είδη διατροφής διανέμονται μέσω του χονδρικού εμπορίου στους λιανοπωλητές (σούπερ μάρκετ, εξειδικευμένους λιανοπωλητές τροφίμων, υπαίθριες λαϊκές αγορές κ.λπ.) και στους παρόχους υπηρεσιών τροφίμων (εστιατόρια, καφετέριες κ.λπ.), από τους οποίους οι τελικοί καταναλωτές προμηθεύονται την πλειονότητα των τροφίμων και ποτών που καταναλώνουν.

Συνολικά –σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται– πάνω από 1 εκατ. επιχειρήσεις εμπλέκονται στην αλυσίδα αξίας ειδών διατροφής στην Ελλάδα, στις οποίες απασχολούνται πάνω από 2 εκατ. άτομα και από τις οποίες δημιουργείται συνολικά ιδιαίτερα υψηλή προστιθέμενη αξία.

Αξία προϊόντος

Από την κατανομή της προστιθέμενης αξίας κατά μήκος της αγροδιατροφικής αλυσίδας, προκύπτει ότι σε κάθε 1 ευρώ αξίας προϊόντος της πρωτογενούς παραγωγής ο τομέας της μεταποίησης τροφίμων – ποτών προσθέτει προϊόν αξίας 0,4 ευρώ στη χώρα μας, όταν σε άλλες χώρες το ποσό αυτό ανέρχεται σε 1,5 ευρώ, δηλαδή υπερτριπλάσιο, γεγονός που καθιστά υπολειπόμενη την προστιθέμενη αξία των γεωργικών προϊόντων έναντι αυτής των βασικών ανταγωνιστών μας.

«Το σημαντικότερο στοιχείο του κλάδου εμπορίας αγροτικών προϊόντων είναι το υψηλό επίπεδο συγκέντρωσης. Εκτιμάται ότι περίπου 60 μεσαίες και μεγάλες αλυσίδες είχαν αθροιστικό ετήσιο τζίρο γύρω στα 11 δισ. ευρώ το 2009, ενώ τρεις μεγάλες αλυσίδες που άρχισαν να δραστηριοποιούνται στη χώρα κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90 μαζί με τις εγχώριες αλυσίδες καταλαμβάνουν τις πέντε κορυφαίες θέσεις στην ιεραρχία των επιχειρήσεων του κλάδου.