Τοπικά ΝέαΤουρισμός

Η τουριστική ζήτηση στη Μεσσηνία δεν ικανοποιεί ξενοδόχους και ενοικιαζόμενα

Πλήγμα στη φετινή σεζόν η υψηλή φορολόγηση, που δίνει πλεονέκτημα σε Τουρκία και Αίγυπτο

-Προβληματισμό από τώρα για τη σεζόν του 2019 θέτουν οι πρόεδροί τους

Η πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν στη Μεσσηνία φαίνεται να είναι μη αναστρέψιμη για το υπόλοιπό της και θα συνεχίσει να παρουσιάζει συγκράτηση (για να μην το ονομάσουμε πτώση) σε σύγκριση με την προηγούμενη καλοκαιρινή περίοδο, αλλά και με την περίοδο πριν από την έναρξη του καλοκαιριού.
Το «καμπανάκι» από φέτος, ώστε να ληφθούν μέτρα και να αποτρέψουν μια άσχημη τουριστική χρονιά το 2019, χτυπούν μιλώντας στο «Θ» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής και ο πρόεδρος του Παμμεσσηνιακού Συλλόγου Ιδιοκτητών και Εκμεταλλευτών Ενοικιαζομένων Δωματίων και Διαμερισμάτων Μεσσηνίας, Ιωάννης Καραλής.
Η υψηλή φορολόγηση στην Ελλάδα, σε σύγκριση με Τουρκία και Αίγυπτο, που επανακάμπτουν τουριστικά, η εισβολή του Airbnb, αλλά και η έλλειψη resort all inclusive, είναι βασικοί λόγοι που η τουριστική κίνηση στη Μεσσηνία φέτος δεν απολαμβάνει τις «περσινές δάφνες».

Αντίθετα από τις προβλέψεις
Τη Δευτέρα, μία πτήση από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας για τη Λυών της Γαλλίας αναβλήθηκε λόγω τεχνικού προβλήματος στο αεροσκάφος. Καθώς η επισκευή του θα γινόταν την επομένη, η αεροπορική εταιρεία φρόντισε για τη διανυκτέρευση των περίπου 80 επιβατών σε καταλύματα της περιοχής. Όταν, όμως, στη δύση του Ιουλίου και στην αυγή του Αυγούστου καταφέρνεις να εξασφαλίσεις, έστω και για ένα βράδυ, τόσες διανυκτερεύσεις στην περιοχή σου, σημαίνει ότι η τουριστική κίνηση δεν είναι σε καλό επίπεδο.
Τη δυσάρεστη αυτή διαπίστωση επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας Δημήτρης Καραλής: «Η φετινή τουριστική σεζόν εξελίσσεται αντίθετα από τις προβλέψεις μας. Ήταν μη αναμενόμενη η συγκράτηση που υπήρξε το τελευταίο δίμηνο από τις ροές τόσο του εισερχόμενου όσο και του εγχώριου τουρισμού. Η συγκράτηση και οι περιορισμένες ροές από τουρίστες του εξωτερικού έχουν να κάνουν με την αυξημένη κίνηση προς την Τουρκία και την Αίγυπτο. Μεγάλες αγορές, ανταγωνίστριες, οι οποίες έχουν αρχίσει πλέον να υποδέχονται πολύ κόσμο. Φέτος υπολογίζεται ότι θα υποδεχτούν 6 εκατομμύρια Ρώσους. Ο τουρισμός είναι χρηματιστηριακό είδος και είναι κρίμα όσοι δεν το έχουν καταλάβει. Είναι σκληρά δομημένο ανταγωνιστικά το τουριστικό προϊόν».

3 λόγοι
Η δε κίνηση από εγχώριο τουρισμό είναι επίσης συγκρατημένη, με τον κ. Καραλή να προσθέτει: «Δεν μπορούμε να προσδοκούμε από αυτόν σημαντικά οφέλη λόγω της οικονομικής συγκυρίας και της τεράστιας μείωσης των εισοδημάτων των Ελλήνων».
Ο κ. Καραλής παρουσίασε τρεις λόγους για τους οποίους πιστεύει ότι συμβαίνει αυτό φέτος: «Πρώτον, δεν είναι αναγνωρισμένος τουριστικός προορισμός η Μεσσηνία. Επομένως, δεν μπορεί να δεχτεί μαζικό τουρισμό λόγω των δομικών αδυναμιών που έχει, δηλαδή δεν έχει μεγάλες μονάδες για να μπορεί να έχει οικονομία κλίμακας και να προσφέρει προϊόν resort all inclusive, όπου είναι όλα πληρωμένα. Γιατί αυτή είναι πλέον η τάση του μαζικού τουρισμού, του πληθυσμού που μετακινείται για διακοπές σε καλά κλίματα για να απολαύσει ήλιο και θάλασσα και να έχει στη διάθεσή τους τα πάντα με πολύ ανταγωνιστικές τιμές. Αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί να το προσφέρει η Μεσσηνία.
Δεύτερον, η υπερφορολόγηση είναι ένα ακόμα αποτρεπτικό στοιχείο που διαλύει τις επιχειρήσεις, ακόμα και τις βιώσιμες.
Ένα τρίτο στοιχείο είναι η μεγάλη απειλή της Air bnb, που έχει επεκταθεί πλέον σε όλο το γεωγραφικό χώρο της Ελλάδος και έχει ανοίξει αυτό το μέτωπο παροχής υπηρεσιών από τον κάθε ένα που διαθέτει οποιοδήποτε υπόγειο, ανώγειο, διαμέρισμα ή οτιδήποτε άλλο.
Οι ξενοδόχοι κλαδικά και ως φορέας δεν πείθονται στο θέμα του ανταγωνισμού, αν και δημιουργεί στρέβλωση το κομμάτι αυτό, λέμε όμως ότι, εφόσον η Πολιτεία επιλέγει αυτό το φιλολαϊκού προφίλ μέτρο, θα πρέπει να εφαρμοστούν κανόνες. Δεν μπορεί να υπάρχει αυτή η ασυδοσία, να φυτρώνουν χιλιάδες καταλύματα και να ανταγωνίζονται αυτούς οι οποίοι έχουν συγκροτημένες επιχειρήσεις, υπερφορολογούνται και όλα τα υπόλοιπα.
Εδώ πλέον και οι ξένοι έχουν μάθει, βάζουν μια αγγελία ή επικοινωνούν με μηνύματα, καταθέτουν τα χρήματα στο εξωτερικό, τους δίνουν ένα κλειδί από έναν άνθρωπο που έχουν εδώ και τον δικαιολογούν όχι ως πελάτη, αλλά ως φίλο, συγγενή κ.ά. Και φυσικά, δε γίνεται κανένας έλεγχος σε αυτό το κομμάτι. Κλείνει την αυλόπορτα και δεν τον ενοχλεί κανείς».

Ήταν συγκυριακή η άνοδος
Σε ό,τι αφορά τη Μεσσηνία, ο κ. Καραλής τόνισε: «Έχω κρούσει τον κώδωνα κινδύνου αρκετό διάστημα, διότι αυτή η πρόσκαιρη ανοδική πορεία του τουρισμού ήταν δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα ακολουθήσει πτωτική πορεία. Ήταν συγκυριακή η κάποια άνοδος την προηγούμενη διετία, επειδή υπήρχε ανοιχτό το μέτωπο με την επικινδυνότητα στην Τουρκία και την Αίγυπτο. Αυτά στον τουρισμό εύκολα μπορούν να ξεπεραστούν, και απόδειξη είναι η φετινή τουριστική περίοδος.
Και ο Σεπτέμβριος δε θα κινηθεί καλύτερα για να καλύψει κενά των προηγούμενων μηνών.  Θα διατρέξει την ίδια πορεία με υποτονικότητα και με αποτελέσματα που δε θα έχουν δυναμική. Δυνατότητα να αλλάξουν τα πράγματα υπάρχει, αλλά θα πρέπει να γίνει μια στρατηγική σε κεντρικό επίπεδο. Η Περιφέρεια έχει τον πρώτο λόγο, γιατί αυτή διαχειρίζεται τα θέματα αυτά, ούτε καν ο ΕΟΤ ή το υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, διότι οι πόροι έχουν διατεθεί περιφερειακά και οι Περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν κάποια προγράμματα.
Εάν, λοιπόν, επικεντρωθούμε στα προγράμματα ενίσχυσης, προβολής και διαφήμισης που στοχεύουν στον εναλλακτικό τουρισμό, μπορούμε να καλύψουμε κάποιο μικρό κομμάτι της πίτας και να έχουμε κάποιο, τρόπο τινά, ισοζύγιο στην Περιφέρειά μας».
Σχετικά με την αύξηση αφίξεων που καταγράφεται στο αεροδρόμιο, ο κ. Καραλής σημείωσε ότι εμφανίζεται σε μικρό αριθμό πτήσεων και δεν είναι ικανή να καλύψει μεγάλα ποσοστά στην τουριστική κίνηση. Άλλωστε, όπως πρόσθεσε, η πλειοψηφία των αφίξεων αφορά στην Costa Navarino και δυο-τρεις άλλες μονάδες.

Τι πρέπει να γίνει
Για το τι πρέπει να γίνει, ο κ. Καραλής προτείνει: «Πρέπει να καθίσουμε στο τραπέζι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς με θεσμική και επιχειρηματική ιδιότητα, κι αυτό πρέπει να γίνει έγκαιρα. Απευθύνω την πρόσκληση αυτή και μέσα από  την εφημερίδα σας, διότι τώρα διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις για την επόμενη χρονιά, κι αν αδρανήσουμε, θα έχουμε χειρότερα αποτελέσματα. Επίσης, χρειάζεται μια νέα εκτίμηση σε ό,τι αφορά την προβολή και τη διαφήμιση, όπως και προσπάθειες να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε νέες αεροπορικές συνδέσεις. Αν θα άκουγαν τους ειδικούς, θα τους έλεγαν κάτι που είναι και εφικτό να γίνει, να συνδεθεί η Καλαμάτα με την Κρήτη, να πυκνώσουν τα δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη στην Καλαμάτα και πλέον να σκεφτούν κι άλλες επιμέρους δράσεις, οι οποίες μπορούν σιγά σιγά να δημιουργήσουν μια πλεονεκτική θέση. Τα εργαλεία υπάρχουν, η τεχνογνωσία υπάρχει και τα έχουν ακολουθήσει πριν από εμάς άλλοι».

Ενοικιαζόμενα
Από την πλευρά του Παμμεσσηνιακού Συλλόγου Ιδιοκτητών και Εκμεταλλευτών Ενοικιαζομένων Δωματίων και Διαμερισμάτων Μεσσηνίας, ο πρόεδρός του Ιωάννης Καραλής σημείωσε ότι, ενώ πριν υπήρχε πολύ καλή ροή κρατήσεων, τον τελευταίο ενάμιση μήνα παρατηρείται σημαντική συγκράτηση, που αφορά όλο το εύρος της σεζόν. «Αυτό προφανώς έχει να κάνει με την επανάκαμψη της Τουρκίας και της Αιγύπτου στην τουριστική αγορά, καθώς επίσης την υψηλή φορολογία στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια, το δικό μας προϊόν είναι λιγότερο ανταγωνιστικό και, από ό,τι ξέρω, έχουν γίνει αναφορές πάνω στο θέμα αυτό και από μεγάλες Ενώσεις Ελληνικών Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων και άλλες.
Υπάρχει μία συγκράτηση στη ροή των κρατήσεων κι αυτό φαίνεται και στους επόμενες μήνες, το Σεπτέμβρη και τον Οκτώβρη, ίσως να το βρούμε μπροστά μας και στη νέα σεζόν. Είναι ένα στοιχείο που πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας. Η συγκράτηση αυτή έχει να κάνει με όλους, και Έλληνες και ξένους επισκέπτες. Επίσης, το Air bnb έχει επηρεάσει όλο τον τουριστικό κλάδο, και ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα, και είναι μία στρέβλωση του τουριστικού προϊόντος», σημείωσε ο κ. Καραλής, ενώ διευκρίνισε ότι το τουριστικό προϊόν μας είναι άριστο, αλλά οι τιμές μας δεν είναι ανταγωνιστικές λόγω της υψηλής φορολογίας.

Της Βίκυς Βετουλάκη στο Θάρρος

Σχετικά Άρθρα

2 thoughts on “Η τουριστική ζήτηση στη Μεσσηνία δεν ικανοποιεί ξενοδόχους και ενοικιαζόμενα”

  1. Να σας κάνω μια ασφαλή πρόβλεψη; Του χρόνου θα είναι χειρότερα δυστυχώς. Γιατί ούτε καινούργες ξενοδοχειακές μονάδες all inclusive θα φυτρώσουν, ούτε η φορολογία θα μειωθεί, η Τουρκία θα παεί ακόμα καλλίτερα στον τουρισμό ήδη τα συμβόλαια που κλεινονται έχουν επηρεάσει και τις τιμές στα συμβόλαια των ελληνικών ξενοδοχείων, και τέλος δεν θα έχουμε νέες πτήσεις περαν από δυο που θα προσθεθούν. Οι επιχειρηματίες θα είναι ίδιοι συνεπώς σε λίγα χρόνια ‘run to the hills’.
    Διαβάζοντας την επιχειρηματολογία των δύο προέδρων καταλαβαίνουμε ότι η τοπική ‘αδράνεια*’ θα πρέπει να γίνει επιστημονική εργασία. Τι all inclusive, φορολογίες και Τουρκίες μας τσαμπουνάνε….θέλουνε λέει ακόμα περισσότερες πτήσεις. ΡΕ ξεφτέρια αν δεν έχεις φτάσει στο τέλος του Φεβρουαρίου στο 75-80% του occupancy, με 8- 10% αύξηση στο ADR, και 10-12% στο RevPAR, ξέρεις ότι καλλίτερα να πας για πεταλίδες, για να έχεις κάτι μέσα στο τσικάλι να φάει η οικογένεια. Τώρα είναι αργά….. αλλά για παίξεις τέτοια μπάλα πρέπει να το κατέχεις το αντικείμενο, και να έχεις στρατηγική σε όλους τους τομείς, να δουλεύεις σκληρά, να ενημερώνεσαι και να ερευνάς……
    Λυπούμεθα πολύ για τον τόπο, διαβάζουμε τα παραπάνω από εκλεγμένους εκπροσώπους του τοπικού επιχειρείν, διαβάζουμε και βλέπουμε φωτογραφίες από το Gargalianoionline, για τα σκουπίδια στον Μάραθο, σήμερα διαβάσαμε για τους βόθρους στην παραλία της Κυπαρισσίας, επίσης χθες έγινε γνωστό ότι δεν θα γίνει κάτι με το λιμανάκι του Μαράθου, γιατί λεει το ξέχασαν ή λένε ότι υπάρχουν πιο σημαντικά έργα, ο κύριος με το σκάφος που κάνει τις εκδρομές στην Πρώτη είχε πάθει ζημιά. Στην Καλαμάτα ακυρώνονται φεστιβάλ νεολαίας λόγω υπερβασης ωραρίου κατα 2 περίπου ώρες…..ή το άλλο, έρχονται κρουαζιερόπλοια πρωτοσέλιδα- επιτυχία λόγω στρατηγικού σχεδιασμού, η Καλαμάτα στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας, δεν έρχονται κρουαζιερόπλοια φταίει η αστάθεια της Ανατολικής Μεσογείου, φταίνε οι υποδομές, φταίνε τα σκυλια και ιδιοκτήτες τους, φταίει ότι το αεροδρόμιο δεν είναι μεγαλύτερο από το νεό αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης. Συνέχεια αυξήσεις αφίξεων στο αεροδρόμιο, το ένα ρεκόρ σπάει το άλλο. Και από την άλλη οι τοπικοί επιχειρηματίες φιλοξενίας διαμαρτύρονται ότι η σεζόν είναι τζούφια. Μήπως ο προορισμός είναι τραβεστί; Μήπως είναι κάτι άλλο από την γενικευμένη παραμύθα; Μήπως οι τοπικοί κατσαπλιαδοεπενδυτές θα μείνουν με την τσαπου στο χέρι αν δεν ξυπνήσουν και καταλάβουν μέχρι που φτάνει η στραβωμάρα τους, ότι τους έχει πάρει το κύμα της τεχνολογίας και της νέας οικονομίας;
    *Αδράνεια, στη Φυσική, ονομάζεται η χαρακτηριστική ιδιότητα των σωμάτων να αντιστέκονται στην οποιαδήποτε μεταβολή της κινητικής τους κατάστασης. Στην Μεσσηνία αντιστεκόμαστε γενικά, την πάρτη μας μόνο.

  2. ας μαζέψει ο Δήμος τα σκουπίδια που ξεχυλίζουν δεξιά και αριστερά στους δρόμους όπως και κάποια καφε μπαρ που νομίζουν ότι βρίσκονται στη Μύκονο με τη μουσική στη διαπασών να μην μπορείς να ακούσεις το κύμα και μετά ας μιλήσουν για τουρισμό

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.