Τοπικά ΝέαΦιλιατρά

Με συγκίνηση και επισημότητα παραδόθηκε η ιερά εικόνα του Αγίου Χαραλάμπους στα Φιλιατρά μετά την συντήρησή της [εικόνες]

Ο Άγιος Χαράλαμπος επέστρεψε στον θρόνο του μετά από 5μηνη απουσία!

Σήμερα το μεσημέρι στον Ιερό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου στα Φιλιατρά πραγματοποιήθηκε μέσα σε κατανυκτική ατμόσφαιρα η υποδοχή της Ιεράς Εικόνος του Αγίου Χαραλάμπους στο πλαίσιο της επιστροφής της μετά από πολύμηνη συντήρησή της από την 5η Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας.

Η υποδοχή έγινε με όλες τις τιμές, παρουσία του Μητροπολίτη Τριφυλίας & Ολυμπίας κ.κ. Χρυσόστομου, ιερέων ενοριών της Τριφυλίας, αρχών του τόπου και πλήθους πιστών.

Ακολούθως, έλαβε χώρα η ενθρόνισή της σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εντός του Ι. Ναού.

Ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Τριφυλίας και Ολυμπίας κ.κ. Χρυσόστομος στην ομιλία του ανέφερε πως αυτή η συντήρηση της ιστορικής εικόνας του Αγίου Χαραλάμπους του Θαυματουργού έχει διαστάσεις ιστορικές και πνευματικές. Για να συνεχίσει λέγοντας, «Η Θαυματουργός εικόνα του Αγίου και προστάτη μας, του πνευματικού μας καθοδηγητή και διδασκάλου, έπρεπε, αφού και αυτή υπόκειται εις την φθορά του χρόνου, να υποστεί όλα εκείνα τα οποία έχει εφεύρει η επιστήμη κατ’ έμπνευση θεού, προκειμένου αλλά τόσα και αλλά τόσα χρονιά να παραμείνει εδώ φρουρός αεικίνητος αλλά και πρεσβευτής της καθημερινότητάς προς τον Κύριον για το θαύμα το δικό μας». Ο Σεβασμιότατος δεν παρέλειψε να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του και τις ευχαριστίες του προς τους συντηρητές της 5ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας για τις φιλότιμες προσπάθειες που κατέβαλαν προκειμένου να αποκαταστήσουν τις φθορές που υπέστη η εικόνα στο πέρας του χρόνου».

 

Οι υπάλληλοι της Βυζαντινής Εφορίας Αρχαιοτήτων είχαν φροντίσει να φέρουν ένα πιστό αντίγραφο της εικόνας όπως ήταν πριν καθαριστεί, προκειμένου να δείξουν την άσχημη κατάσταση την οποία παρέλαβαν την εικόνα.

Οι συντηρητές επισήμαναν ότι πίσω από το ασημένιο επικάλυμμα, το «πουκάμισο» στην θρησκευτική γλώσσα, υπήρχαν περισσότερα από 250 καρφιά και αυτό είχε δημιουργήσει φθορά στην εικόνα.  Επίσης, είχαν εγκλωβιστεί υγρασίες, ενώ στο φωτοστέφανο του Αγίου ο σκόρος είχε δημιουργήσει κουκούλι!

Εκ μέρους της 5ης Βυζαντινής Εφορίας Αρχαιοτήτων μίλησε η κα. Κων/να Γεροδήμου η οποία αφού ευχαρίστησε τον Σεβασμιότατο για την εμπιστοσύνη που έδειξε η Μητρόπολη, αλλά τον πατήρ Χαράλαμπο Κοροβήλα για το ενδιαφέρον που έδειξε προκείμενου να γίνει η συντήρηση της εικόνας αλλά και την άψογη συνεργασία που υπήρξε μεταξύ τους.

Η κα. Γεροδήμου σημείωσε πως είναι πολύ σημαντικό το γεγονός πως υπάρχουν Ιερείς οι οποίοι αντιλαμβάνονται τη σημασία της προστασίας και της συντηρητής εικόνων που βρίσκονται σε Ιερούς Ναούς, αλλά και ότι καταλαβαίνουν πως η συντήρηση πρέπει να γίνεται από εξιδεικευμένο προσωπικό.

Μιλώντας για την εικόνα ανέφερε πως, η συντήρηση που έγινε αποκάλυψέ πως φέρει στο κάτω αριστερό άκρο την χρονολογία 1812 και την υπογραφή «ΧΕΙΡ ΙΩΑΝΟΥ Π.Μ.» ο οποίος είναι γνωστός ζωγράφος και συνήθως υπογραφεί ως «Π.Μ.» ή ως «Παναγιώτου Μαυρομηχαήλ» ως «Μαυρομίχαλος». Όπως είπε, πρόκειται για ζωγράφο από τη Ζάκυνθο με καταγωγή από τη Μάνη, οπού βρίσκονται και τα περισσότερα έργα του. Ο ζωγράφος φιλοτέχνησε από το 1806 έως το 1840 περίπου 25 έργα, ενώ η συγκεκριμένη εικόνα είναι η πρώτη που καταγράφεται εκτός της περιοχής της Μάνης. Μάλιστα, όπως ανέφερε η κα. Γεροδήμου, στην εικόνα του «Π.Μ.» υπάρχει το φωτογραφικό πρότυπο από μια εικόνα του Νικολάου Καλλέργη, ενός γνωστού ζωγράφου από την Ζάκυνθο, η εικόνα του οποίου χρονολογείται το 1733 και βρίσκεται στη Ζάκυνθο. Σύμφωνα με την κα. Γεροδήμου, φαίνεται πως ο «Π.Μ.» τον αντιγράφει με πολύ μεγάλη ακρίβεια, αν και διαφέρει στον τρόπο που αποδίδει το «βάθος». Όπως σημείωσε, πρόκειται για ζωγράφο με εξαιρετικό χέρι, παρόλο που είναι όψιμος ζωγράφος του 19ου αιώνα, η τέχνη του είναι πάρα πολύ καλή, ενώ φαίνεται πως τεχνοτροπία αντιγράφει παλαιότερα πρότυπα.

Στη συνέχεια ανέφερε πως η συντήρηση έγινε από τον συντηρητή Γιώργο Τσαϊρη με πολύ μεγάλη προσοχή, έχοντας την αίσθηση όχι μόνο της καλλιτεχνικής αξίας που έχει η εικόνα, αλλά και της πρόσθετης ιστορικής και συναισθηματικής αξίας που έχει η εικόνα για την πόλη των Φιλιατρών και όλους τους πιστούς.

Τέλος, ο συντηρητής κ. Τσαϊρης ανέφερε πως όταν βγήκε το «πουκάμισο», αποκαλύφθηκε μια εικόνα εντελώς διαφορετική από αυτή που υπάρχει σήμερα, καθώς ήταν καλυμμένη από στρώματα βερνικιού τα οποία είχαν αλλοιώσει την όψη της εικόνας.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.