Αυξάνουν το φόρο πολυτελείας σε… ανύπαρκτα αυτοκίνητα – Χάθηκαν από τους ελληνικούς δρόμους τζιπ και ακριβά Ι.Χ.

assets_LARGE_t_942_44066406_type13031


Tου ΝΙΚΟΥ ΜΕΡΤΕΚΗ

Αμφίβολο αναμένεται το δημοσιονομικό αποτέλεσμα της φημολογούμενης αύξησης κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ., από το οποίο η κυβέρνηση προσδοκά επιπλέον έσοδα της τάξης των 20 εκατομμυρίων ευρώ!

Αντιθέτως, όπως εκτιμάται, αυτή η ασταθής φορολογική πολιτική για το αυτοκίνητο μόνον προβλήματα και αναστάτωση θα δημιουργήσει στην αγορά και τους ιδιοκτήτες Ι.Χ., ενώ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος για νέα έκρηξη του φαινόμενου της κατάθεσης πινακίδων. Τα στοιχεία που ανακοινώνει ο ΣΕΑΑ είναι αποκαλυπτικά: από τον υπάρχον στόλο αυτοκινήτων που εμπίπτουν σε καθεστώς φόρου πολυτελούς διαβίωσης η αναλογία των κυκλοφορούντων προς τα προσωρινά ακινητοποιημένα με κυβισμό 2.000 κ.εκ. είναι 3,7 προς 1, ενώ στα αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.εκ., 2,6 προς 1!

Δηλαδή ένας στους τρεις ιδιοκτήτες ΙΧ μεγάλου κυβισμού έχει καταθέσει πινακίδες! Για τον λόγο αυτό έχουν εξαφανιστεί τα τζιπ ή άλλα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα από τους ελληνικούς δρόμους, με αποτέλεσμα να είναι χωρίς νόημα η φράση που είχε πει μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του ο Γ. Βαρουφάκης: Ότι, δηλαδή, η ανάπτυξη στην Ελλάδα με τα Καγιέν στους δρόμους ήταν στρεβλή.

Αυξάνουν το φόρο πολυτελείας σε... ανύπαρκτα αυτοκίνητα - Χάθηκαν από τους ελληνικούς δρόμους τζιπ και ακριβά Ι.Χ.

Πλέον τα μεγάλα και ακριβά αυτοκίνητα έχουν… μετακομίσει σε άλλες χώρες ή πολλά βρίσκονται στα γκαράζ των αυτοκινήτων χωρίς πινακίδες.

Αποτυχία
Αυτό είναι το αποτέλεσμα των υψηλών τελών κυκλοφορίας και της επιπρόσθετης επιβολής του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, ενός μέτρου που κατά κοινή ομολογία έχει αποτύχει παντελώς.

Ενδεχομένως η ρύθμιση που επιτρέπει την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας με τον… μήνα, να βοηθήσει κάπως στην άρση της ακινησίας ορισμένων οχημάτων. Ομως, η περαιτέρω αύξηση του φόρου πολυτελείας ενδεχομένως να δώσει τη χαριστική βολή.

Τα συνολικά έσοδα που προσέφερε ο φόρος αυτός για το 2014 ανήλθαν σε 91,1 εκατομμύρια ευρώ, όταν τα διαφυγόντα έσοδα από τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων σε προσωρινή ακινησία υπολογίζονται στα 77 εκατομμύρια ευρώ και αυτών που εξήχθησαν στα 18 εκατομμύρια ευρώ! Είναι προφανές ότι, η αποτυχία του μέτρου αιτιάζεται στην «έλλειψη» φορολογητέας ύλης από τη μαζική κατάθεση πινακίδων, αλλά και στη… μετανάστευση ενός μεγάλου όγκου υψηλού κυβισμού αυτοκινήτων στο εξωτερικό (σ.σ. πάνω από 55.000 αυτοκίνητα). Τα επίσημα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η ΗτΣ είναι αποκαλυπτικά:

  • Από τον στόλο των 3.632.468 οχημάτων που κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια, μόλις τα 280.210 έχουν κυβισμό άνω των 1. 929 κ.εκ., χωρίς αυτό να σημαίνει ότι εμπίπτουν συνολικά σε καθεστώς φόρου πολυτελούς διαβίωσης.
  • Ένα σημαντικό ποσοστό – υπολογίζεται σε 30% έως 40% – έχει «ηλικία» άνω των δέκα ετών, άρα απαλλάσσεται.
  • Μια πιο ποιοτική ανάλυση των στοιχείων, αποδεικνύει τα περί «έλλειψης φορολογητέας ύλης» και ειδικά στην υψηλή κλίμακα που ο φόρος είναι τσουχτερός (σ.σ. ο ισχύων φόρος πολυτελούς διαβίωσης, ανάλογα με τον κυβισμό ξεκινά από τα 418,7 ευρώ και κορυφώνεται στα 5.380 ευρώ, για τα ΙΧ άνω των 2.000 κ.εκ. με άδεια κυκλοφορίας έως 5 έτη).
  • Αφορούν μόλις του 7,7% του συνολικού στόλου και βάσει κυβισμού κατανέμονται ως εξής: τα 197.361 έχουν κυβισμό 1.801-2.000 κ.εκ., τα 55.630 έχουν κυβισμό από 2.001-3.000 κ.εκ., τα 19.992 κυβισμό από 3.001-4.000 κ.εκ. και τα 7.227 είναι οχήματα άνω των 4.001 κ.εκ.

Σε ό,τι αφορά τα αυτοκίνητα που βρίσκονται σε καθεστώς προσωρινής ακινησίας και από τα οποία η κυβέρνηση αναμένει με την πρόσφατα κατατεθείσα τροπολογία της αναλογικής καταβολής τελών κυκλοφορίας την επανακυκλοφορία τους, εκεί θα μπορούσε να υπάρξουν επιπλέον έσοδα και το μέτρο κρίνεται σωστό. Ελάχιστες όμως είναι οι προσδοκίες από τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, καθώς από το σύνολο των 560.343 των αυτοκινήτων αυτών, μόλις το 85.126 αυτοκίνητα έχουν κυβισμό πάνω από 1.801 κ.εκ., χωρίς να υπολογίζεται το πόσα απαλλάσσονται λόγω δεκαετίας.

Αδικοι φόροι
Συμπερασματικά, η υπερφορολόγηση των αυτοκινήτων δεν έχει κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα στην κατεύθυνση της αύξησης των φορολογικών εσόδων και φυσικά δεν «πατάσσει» τη φοροδιαφυγή για την οποία εφευρίσκονται νέοι φόροι, όπως τα τεκμήρια ή ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης. Και είναι τουλάχιστον άδικο, ακόμη και αντισυνταγματικό, οι συνεπείς φορολογούμενοι αφενός να ξεζουμίζονται, αφετέρου να βλέπουν το αυτοκίνητό τους που κάποτε χρειάστηκαν μια μικρή περιουσία για να το αποκτήσουν (πέφτοντας και στην παγίδα της μείωση του ΕΤΤ) να απαξιώνεται, ενώ κάποιο άλλοι, πατώντας στα παραθυράκια την στρεβλής ελληνικής νομοθεσίας να κυκλοφορούν προκλητικά ανενόχλητοι με τις τζιπάρες τους στην Ελλάδα με πινακίδες χωρών της Βαλκανικής.

Το παράδοξο είναι ότι, οι πρώτοι για την εφορία διαβιούν πολυτελώς και οι δεύτεροι αγγίζουν τα όρια της φτώχειας…

imerisia.gr