Οικονομία

Πτώση του τζίρου παρά τις θερινές εκπτώσεις

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Στα λόγια φαίνεται να μένουν τελικά οι προσδοκίες για ανοδική, από εμπορικής πλευράς, περίοδο των θερινών εκπτώσεων. Κι αυτό διότι οι καταναλωτές για μια σειρά λόγους δείχνουν αδιαφορία.

Η οικονομική δυσπραγία, ως αποτέλεσμα της φορολογικής καταιγίδας που έρχεται μετά τη συμπλήρωση των δηλώσεων εισοδήματος, η υψηλότερη του αναμενομένου ζέστη που σημειώθηκε τις τελευταίες ημέρες και η απρόσμενα μεγάλη φυγή από τα αστικά κέντρα που συντελέστηκε στα μέσα Ιουλίου (σ.σ.: παραδοσιακά το μεγάλο κύμα φυγής είναι στις αρχές Αυγούστου) δεν επέτρεψαν να υπάρξει η αναμενόμενη από τον εμπορικό κόσμο κίνηση. Το πρόβλημα μάλιστα είναι εντονότερο όχι τόσο στα μεγάλα εμπορικά κέντρα, αλλά στις περιφερειακές αγορές, όπως το Χαλάνδρι, το Μαρούσι, το Κερατσίνι, ο Πειραιάς και η Γλυφάδα, που παρουσίασαν κάμψη τζίρων συγκριτικά με πέρυσι, όπως αναφέρουν πηγές των κατά τόπους εμπορικών συλλόγων, της τάξεως του 10%-25%. Κι αυτό ενώ οι εκπτώσεις αυτή τη φορά είναι ιδιαίτερα δελεαστικές και αγγίζουν έως και το 50% ανά είδος.

Χαρακτηριστικές είναι οι προσφορές σε ένδυση και υπόδηση (αγγίζουν το 40% και 50%), στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη (φτάνουν στο 20%) ή στα είδη οικιακού εξοπλισμού που ξεπερνούν το 20%. Παρά ταύτα, οι δοκιμαζόμενοι Ελληνες καταναλωτές δεν δείχνουν να συγκινούνται, απογοητεύοντας τον εμπορικό κόσμο που μείωσε τις τιμές και είχε μεγάλες προσδοκίες. Παρά την κυβερνητική προσπάθεια να αποδείξει ότι η χώρα περνάει σε μια ομαλότητα και σε κανονικότητα, ο πιεσμένος Ελληνας δεν κινείται σε αντίστοιχα θετική κατεύθυνση, συγκρατώντας τις δαπάνες του. Ηδη εμπορικοί παράγοντες κάνουν λόγο μέχρι και για κάμψη των πωλήσεων συγκριτικά με τις εκπτώσεις το περασμένο καλοκαίρι, αν και πιστεύουν ότι ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί η κατάσταση.

Πανελλαδική υστέρηση

Αντίστοιχα μουδιασμένη παρουσιάστηκε η κίνηση και στην υπόλοιπη Ελλάδα, με τη Θεσσαλονίκη επίσης να μην παρουσιάζει την κίνηση που οι έμποροι ανέμεναν (πηγές μιλάνε για υποχώρηση πωλήσεων έως και 15% σε σχέση με πέρυσι). Το ίδιο συνέβη στη Λάρισα, στο Ηράκλειο και στα αστικά κέντρα της Πελοποννήσου. Θα πρέπει να τονίσουμε, επίσης, ότι βάσει όσων οι ίδιοι οι έμποροι καταγγέλλουν, σε πολλές περιπτώσεις δεν έχουν τηρηθεί οι εκ του νόμου προδιαγραφές για τις εκπτώσεις, με αποτέλεσμα πλήθος επιχειρήσεων να μην ενημερώνουν σωστά τους καταναλωτές, ενώ και οι υπηρεσίες ελέγχου του υπουργείου Οικονομίας δεν έχουν ακόμα ενεργοποιηθεί πλήρως για να ελέγξουν τυχόν στρεβλά φαινόμενα.

Σε κάθε περίπτωση, η εκπτωτική περίοδος των 50 ημερών περιορίζει σημαντικά τα περιθώρια των μικρομεσαίων εμπόρων να αξιοποιήσουν ουσιαστικά τον θεσμό και να αποκομίσουν κάποιο κέρδος. Ηδη στον εμπορικό κόσμο ακούγεται ότι πρόκειται για υπερβολικά μεγάλο διάστημα που δυσκολεύει τις επιχειρήσεις αντί να τις διευκολύνει. Η εν λόγω συνθήκη σαφώς και είναι θετική για τον καταναλωτή και τις μεγάλες αλυσίδες, όμως είναι βέβαιο ότι οι μικρότερες επιχειρήσεις δεν έχουν τη δυνατότητα να προβούν σε ανάλογες εκπτώσεις.

Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν, πάντως, ότι οι χώροι των οικιακών ειδών, των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών και των καλλυντικών έχουν απώλειες, ενώ ένδυση και υπόδηση κινούνται κάπως καλύτερα, αλλά σαφώς πτωτικά.

Θετική πορεία έχουν τα προϊόντα πολιτισμού, τα είδη δώρων και η αγορά τροφίμων, κι εκεί όμως η κατάσταση απέχει πολύ από το να χαρακτηριστεί θετική. Ενδιαφέρουσα, τέλος, είναι η σύγκριση της πορείας μεταξύ των ίδιων των μεγάλων εμπορικών κέντρων. Αυτά των βορείων προαστίων της πρωτεύουσας δείχνουν σαφή δείγματα συγκράτησης των πωλήσεων σε αξιοπρεπή και υψηλά ποσοστά, σε αντίθεση με αυτά των νότιων και των δυτικών. Ανάλογες είναι και οι διαφορές μεταξύ των malls της Θεσσαλονίκης και του εμπορικού κέντρου της πόλης, που πλήττεται και παρουσιάζει απώλειες.

newmoney.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.