Shine: Το μπλόκο στις online διαφημίσεις που σπέρνει τον διχασμό

 

2744930600000578-3027959-apps_with_ads_cause_smartphones_to_use_much_more_data_up_to_100_-a-2_1428352918536


Την ώρα που η διαδικτυακή οικονομία ανθίζει, με τις online διαφημίσεις να «γεμίζουν» ιστοσελίδες και εφαρμογές, ένα πρόγραμμα απαγόρευσης τους αναμένεται να δημιουργήσει τεχνολογικό «πόλεμο».

Τέλος οι διαφημίσεις και στα κινητά; – Το πρόγραμμα της Shine που τις εξαφανίζει

Η έκρηξη πυροδοτήθηκε όταν μια ευρωπαϊκή εταιρεία τηλεπικοινωνιών αποκάλυψε στους Financial Times πως έχει ήδη εγκαταστήσει στα συστήματά δεδομένων της ένα πρόγραμμα για τον αποκλεισμό των διαφημίσεων σκοπεύοντας να το θέσει σε εφαρμογή πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Το λογισμικό θα απαγορεύει στους περισσότερους τύπους διαφήμισης να εμφανίζονται σε ιστοσελίδες και εφαρμογές, αλλά δεν θα παρεμβαίνει σε «in-feed» διαφημίσεις που χρησιμοποιούνται στις υπηρεσίες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης Facebook και Twitter.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ανέπτυξε η ισραηλινή εταιρεία Shine. «Δεκάδες εκατομμύρια συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας σε όλο τον κόσμο θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τον αποκλεισμό των διαφημίσεων μέχρι το τέλος τους έτους. Εάν αυτό τεθεί σε εφαρμογή, ενδέχεται να έχει καταστροφικές συνέπειες για τον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης», τόνισε ο Ρόι Κάρθι, υπεύθυνος μάρκετινγκ της εταιρίας.

Αυτή η τόσο σημαντική αλλαγή στον χώρο των διαδικτυακών διαφημίσεων, από την στιγμή που θα εφαρμοστεί, θα έρθει αντίθετη στον ρεύμα της εποχής, προκαλώντας μεγάλα πλήγματα στις εταιρίες ψηφιακών μέσων, αλλά και μεγάλες διαμάχες μεταξύ τους. Χαρακτηριστικό είναι πως, σύμφωνα με εκτίμηση της εταιρίας ερευνών eMarketer, φέτος αναμένεται να ξοδευτούν περίπου 63 δισεκατομμύρια ευρώ σε online διαφημίσεις, ποσό τριπλάσιο σε σχέση με αυτό που δαπανήθηκε το 2013.

Παρόλα αυτά, το τέλος των διαδικτυακών διαφημίσεων φαίνεται πως είναι πιο κοντά από ποτέ. Εκπρόσωπος της Shine δήλωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε συνεργασία με αρκετούς παρόχους υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, συμπεριλαμβανομένου ενός με περισσότερους από 40 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως. Αρνήθηκε να κατονομάσει οποιαδήποτε από τις εταιρείες αυτές.

Στέλεχος ενός ευρωπαϊκού παρόχου τηλεπικοινωνιών, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί, επιβεβαίωσε στους Financial Times ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, καθώς και άλλες παρόμοιες, σκοπεύουν να θέσουν σε εφαρμογή το πρόγραμμα αποκλεισμού των διαφημίσεων μέσα στο τρέχον έτος. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι ο πάροχος σκοπεύει να διαθέσει σύντομα την συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία θα μπορεί να ενεργοποιηθεί μέσω σχετικής επιλογής από τους χρήστες.

Η αντίδραση της Google και ο «πόλεμος» που είναι προ των πυλών

Οπως ήταν αναμενόμενο, η Google εξέφρασε την αντίθεσή της στην κίνηση αυτή υποστηρίζοντας ότι είναι παράλογο οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας να προβούν στον αποκλεισμό των διαφημίσεων. «Οι άνθρωποι πληρώνουν για την παροχή Internet στις συσκευές κινητής τηλεφωνίας τους ώστε να έχουν πρόσβαση σε εφαρμογές, βίντεο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και άλλες υπηρεσίες, πολλές εκ των οποίων χρηματοδοτούνται από διαφημίσεις. Η Google και άλλες εταιρείες παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών επενδύουν σημαντικά ποσά για την ανάπτυξη αυτών των υπηρεσιών» αναφέρεται σε δημοσίευμα των Financial Times το οποίο επικαλείται σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η Google.

Ο αποκλεισμός των διαφημίσεων στα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας ενδέχεται να προκαλέσει έκρηξη αντιδράσεων από εταιρείες ψηφιακών μέσων ενημέρωσης. Το 2013, ο γαλλικός πάροχος διαδικτυακών υπηρεσιών, Free, που ανήκει στην εταιρεία Iliad, προχώρησε στον αποκλεισμό των διαφημίσεων, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις. Ο αποκλεισμός των διαφημίσεων κράτησε μόλις μια εβδομάδα, αφού η εταιρία αναγκάστηκε να καταργήσει την πρωτοβουλία αυτή μετά από πιέσεις που δέχτηκε από την κυβέρνηση.

Ωστόσο, αυτήν την φορά φαίνεται πως οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας είναι πολύ πιο αποφασισμένοι να βάλουν τέλος στις διαφημίσεις. Ο Κάρθι της Shine δήλωσε ότι ο αποκλεισμός των ενοχλητικών διαφημίσεων αποτελεί «δικαίωμα των καταναλωτών», ακόμα κι αν κάτι τέτοιο υπονομεύει το επιχειρηματικό μοντέλο των online εκδοτών που στηρίζονται στη διαφήμιση.

«Η online διαφήμιση είναι εκτός ελέγχου και ρυπαίνει την εμπειρία των χρηστών. Τα pop-ups, τα βίντεο των οποίων η αναπαραγωγή τους ξεκινά αυτόματα καθώς και άλλες μορφές ψηφιακής διαφήμισης καταναλώνουν μεταξύ 10% και 50% των πακέτων δεδομένων για τα οποία πληρώνουν οι συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας», υποστήριξε ο υπεύθυνος μάρκετινγκ της Shine.

Μάλιστα, σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times, το κλίμα μεταξύ των παρόχων κινητής τηλεφωνίας και των εταιριών ψηφιακών μέσων είναι σε αρκετές περιπτώσεις κακό.Πολλοί πάροχοι κινητής τηλεφωνίας έχουν εκφράσει την αγανάκτησή τους για το γεγονός ότι οι εταιρίες ψηφιακών μέσων επωφελούνται οικονομικά από τα δίκτυα υψηλών ταχυτήτων, χωρίς όμως να επενδύουν ποτέ στις υποδομές των δικτύων αυτών.

Αναμένεται να δούμε αν το πλάνο της Shine θα εφαρμοστεί ή αν η εταιρία θα υποκύψει από τις πιέσεις των… μεγαθηρίων της τεχνολογίας.