Μεσσηνία | Τουρισμός 2017: Αυξημένες αφίξεις, μειωμένος τζίρος

holiday-travel-tips-Haggle-Package-Deal-bucket-spade-beach


Του Δημήτρη Μανιάτη

Προέδρου Επιμελητηρίου Μεσσηνίας

Αναφερόμενος στη φετινή χρονιά, κατά την εκτίμησή μου θα έχουμε αυξημένες αφίξεις, όμως οι διανυκτερεύσεις θα είναι όπως το 2016 και ο τζίρος μειωμένος έως 10% λόγω του μεγάλου κύματος του early booking και των μεγάλων εκπτώσεων.

Η Μεσσηνία και η Πελοπόννησος έχουν τεράστιες προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης, αλλά χρειάζεται marketing και το marketing να «κοιτάει» την πώληση του αύριο και όχι του σήμερα.

Ο τουρισμός στη χώρα μας στηρίζεται στην τυχαιότητα και αυτό είναι το μεγάλο λάθος. Οι περισσότεροι μίλησαν βιαστικά για μια σπουδαία τουριστική σεζόν, ωστόσο αυτό που βλέπουμε είναι ότι οδεύουμε σε μια φυσιολογική σεζόν, κινούμενη στα περσινά επίπεδα.

Η πλειοψηφία των τουριστών που έρχονται στη Μεσσηνία ανήκει στη μεσαία οικονομική τάξη και για να αλλάξει αυτό, δηλαδή να έρχεται κόσμος υψηλότερου οικονομικού επιπέδου, χρειάζεται σχέδιο και επενδύσεις. Είναι τραγικό από τη μία πλευρά να έχουμε αύξηση αφίξεων, αλλά οι επιχειρήσεις να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, να μην μπορούν να επενδύσουν σε νέες υπηρεσίες, σε ανακαινίσεις, σε εκπαίδευση προσωπικού και γενικώς σε συνολική αναβάθμιση της επιχείρησης που θα προσφέρει θέσεις εργασίας.

Οι τουριστικές επιχειρήσεις δεν αντέχουν άλλο. Πρέπει άμεσα να επέλθει μείωση των φορολογικών συντελεστών και του ΦΠΑ στα επίπεδα των ανταγωνιστικών χωρών, σταθερή φορολογία σε βάθος δεκαετίας και επιχειρηματικά κίνητρα.

Επίσης πρέπει να αναφέρω ότι και η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων λειτουργεί εις βάρος των οργανωμένων καταλυμάτων, χωρίς να πληρώνει ούτε ένα ευρώ, δημιουργώντας τον πιο σκληρό και αθέμιτο ανταγωνισμό στις νόμιμες επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων και ξενοδοχείων, μέσω του διαδικτυακού κολοσσού Airbnb και άλλων συναφών εταιρειών, θέμα για το οποίο θα επανέλθω με λεπτομερή περιγραφή.

Η Μεσσηνία χρειάζεται marketing. Οταν κάνεις marketing σχεδιάζεις τις πωλήσεις του αύριο και όχι του σήμερα. Σχεδιάζεις το πώς θέλεις να πουλήσεις έναν προορισμό σε έναν ορίζοντα κάποιων χρόνων.

Εμείς οι ιδιώτες επιχειρηματίες έχουμε προτείνει από το παρελθόν τη δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού ή τη δημιουργία μιας εταιρείας marketing που θα λειτουργεί με την ευθύνη όλων των φορέων, πρόταση που θα έχει παραγωγικά αποτελέσματα για την περιοχή.

Θα μπορούσαμε να βάλουμε στόχο την επόμενη δεκαετία πελάτες υψηλού οικονομικού επιπέδου, διότι η Μεσσηνία έχει τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές για περισσότερες και καλές κλίνες, σε περιοχές που μπορούν να αναπτυχθούν ήπια, ωστόσο και το κράτος πρέπει να δώσει προτεραιότητα και να στηρίξει τον τουρισμό με έργα υποδομής, τα οποία είναι ανταποδοτικά για την εθνική οικονομία.

Πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερα έμφαση και στο «we do local», ένας ανεκτίμητος θησαυρός, μια φιλοσοφία κάτω από την οποία μια επιχείρηση λειτουργεί διαδίδοντας τα τοπικά ήθη και έθιμα, παρουσιάζοντας την τοπική κουζίνα, υποστηρίζοντας τους τοπικούς παραγωγούς, με σεβασμό στο περιβάλλον και την αειφορία και στηρίζοντας το τοπικό εργατικό δυναμικό.

Τουρισμός και γεωργία πρέπει να συμβαδίζουν με σχέδιο, δυστυχώς όμως έχουμε έναν θησαυρό που δεν τον εκμεταλλευόμαστε όπως θα έπρεπε.