«Αυτοί που τόλμησαν»: Κωνσταντίνος Μπρουμίδης – Ντοκιμαντέρ για τον Φιλιατρινό ζωγράφο του Καπιτωλίου των ΗΠΑ

281ac89db72d993362cff18cdbe2c4d8_L


Με έρευνα του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου

Το 10ο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ «Αυτοί που Τόλμησαν», σε παραγωγή Cosmote TV, παρουσιάζει το πορτρέτο του Ελληνοϊταλού ζωγράφου Κωνσταντίνου Μπρουμίδη (1805-1880) που φιλοτέχνησε το Καπιτώλιο των ΗΠΑ. Το επεισόδιο προβάλλεται σήμερα Δευτέρα 26 Ιουνίου στις 10 το βράδυ.

Γεννημένος στη Ρώμη από Ελληνα πατέρα με καταγωγή από τα Φιλιατρά Μεσσηνίας, και Ιταλίδα μητέρα, ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης έδειξε από μικρή ηλικία το ταλέντο του. Σε ηλικία 13 ετών γράφτηκε στην Ακαδημία του Αγίου Λουκά της Ρώμης, παρακολούθησε μαθήματα τέχνης σε διάφορα μουσεία και μαθήτευσε δίπλα σε διακεκριμένους ζωγράφους, που ειδικεύονταν στις  τοιχογραφίες. Το 1854 μετανάστευσε στις ΗΠΑ και αφοσιώθηκε επί 25 ολόκληρα χρόνια στην εικονογράφηση του εσωτερικού της Ροτόντας του Αμερικανικού Καπιτωλίου με τις εκπληκτικής ομορφιάς τοιχογραφίες του να σώζονται μέχρι σήμερα σε άριστη κατάσταση.

Στο νέο επεισόδιο του «Αυτοί που Τόλμησαν», παρουσιάζονται, μεταξύ άλλων, συνεντεύξεις της βιογράφου του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη και αρχιτεκτονικής επιμελήτριας του Καπιτωλίου, Barbara Wolanin, καθώς και του εκπροσώπου του Capitol Historical Society, Steve Livengood. Επίσης, εικόνες από το εσωτερικό του εκπληκτικού αυτού κτηρίου, σε ένα ντοκιμαντέρ που για πρώτη φορά προβάλλει το έργο του μεγάλου Ελληνοϊταλού ζωγράφου που όμως πέθανε πάμπτωχος.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Λευτέρης Ξανθόπουλος, ενώ την έρευνα ο Φιλιατρινός συγγραφέας και δημοσιογράφος Γρηγόρης Χαλιακόπουλος,  ο οποίος συνεργάζεται με την «Ε» και με την ευκαιρία δήλωσε σχετικά:

«Με τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη ασχολούμαι χρόνια, αλλά δεν ήμουν ο πρώτος. Είχαν προηγηθεί δημοσιεύματα από έντυπα και εφημερίδες, πολύ νωρίτερα από τότε που ο Φιλιατρινός Χαράλαμπος Φουρναράκης μας τον σύστησε με το βιβλίο του «Ο Μιχαήλ Αγγελος του Καπιτωλίου» που ήταν μια μετάφραση του βιβλίου της Αμερικανίδας Μέρντοκ, βιογράφου του Μπρουμίδη στην Ουάσιγκτον. Η δική μου συνεισφορά συνίσταται στο εξής:

Παρατηρώντας επί δεκαετίες την αδιαφορία των ανθρώπων που πέρασαν από το υπουργείο Πολιτισμού, οι οποίοι δεν πραγματοποίησαν ούτε μια ομιλία για τον Κωνσταντίνο Μπρουμίδη ενώ παράλληλα τον απαξίωναν με την εκκωφαντική τους σιωπή, αποφάσισα να μην αφήσω έντυπο για έντυπο και γενικότερα κάθε μέσο ενημέρωσης, στο οποίο να μην αναφέρω την σπουδαία αυτή προσωπικότητα. Γι’ αυτό αναζήτησα στοιχεία που δεν ήταν γνωστά, μέσω της αρωγής Ελληνοαμερικανών, δανείστηκα από το περιοδικό της πατρίδας μου «Φιλιατρά» κείμενα και άρθρα, βοηθήθηκα πολύ και από το προαναφερόμενο βιβλίο του Χαράλαμπου Φουρναράκη, ενώ με ομιλίες μου στην Αθήνα όπως στο Μουσείο Αθηνών και στην Παλαιά Βουλή, προσπάθησα να δημιουργήσω ερεθίσματα ενδιαφέροντος για τον συμπατριώτη μας ζωγράφο που διακόσμησε το Καπιτώλιο.

Για μένα ήταν πολλαπλή η χαρά όταν ο σκηνοθέτης κ. Λευτέρης Ξανθόπουλος, από τους σπουδαιότερους Ελληνες σκηνοθέτες με ξεχωριστή ιστορία, με ενημέρωσε ότι πληροφορήθηκε για τον Μπρουμίδη από ένα ρεπορτάζ που είχα κάνει πολλά χρόνια πριν, σε ένθετο περιοδικό μιας κυριακάτικης εφημερίδας. Επίσης συγκινήθηκα ιδιαίτερα όταν ζήτησε να συμμετέχουν στο ντοκιμαντέρ μαθητές του Γυμνασίου και η ιστορική μας Φιλαρμονική. Προσωπικά θέλω να ευχαριστήσω όλους εκείνους τους Φιλιατρινούς που συντέλεσαν στα γυρίσματα και, κυρίως, τη Δημοτική Ενότητα Φιλιατρών, τον Σύλλογο Φιλοπροόδων, τη Φιλαρμονική και τον Μορφωτικό Σύλλογο «Ο Πυρσός» που στήριξαν αυτή την προσπάθεια. Υπάρχουν και πολλοί άλλοι, οι οποίοι όμως θα αναφερθούν στις ευχαριστίες του ντοκιμαντέρ, όπως μαθητές, εκπαιδευτικοί και άλλοι συμπατριώτες μου.

Ελπίζω με αυτή την προβολή τα Φιλιατρά να αποτελέσουν έναν πόλο έλξης και να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στην πόλη μας, από τουρίστες που πιθανόν να ενδιαφέρονται να γνωρίσουν την πόλη του καλλιτέχνη που διακόσμησε το Καπιτώλιο των ΗΠΑ. Αλλωστε το πατρικό του σπίτι του είναι ακόμη εκεί, από την εποχή των Ορλοφικών, εκείνης της δραματικής ιστορικής περιόδου που οδήγησε τον πατέρα του ζωγράφου, Σταύρο Μπρουμίδη, να διαφύγει στην Ιταλία όπου γεννήθηκε ο γιος του Κωνσταντίνος, ο οποίος έμελλε να φτάσει στο ψηλότερο σκαλί της καλλιτεχνικής καταξίωσης».

 

eleftheriaonline.gr