Δεκαοκτώ διαφορετικούς τρόπους εισαγωγής φοιτητών και φοιτητριών στην Ιατρική Σχολή Αθηνών (και κατ επέκταση και τα υπόλοιπα ΑΕΙ της χώρας), περιλαμβάνει το εξεταστικό σύστημα της χώρας. Ένα θεαματικό «ρεσιτάλ» ανισότητας, το οποίο κανείς πολιτικός δεν σκέφτεται να διορθώσει παρά τις επιτυχημένες προσπάθειες να γίνει πιο σύνθετο και ανταγωνιστικό το εξεταστικό πρόγραμμα των τελειόφοιτων της Γ τάξης του Λυκείου που αποτελούν και την βασική, μεγαλύτερη, κατηγορία υποψηφίων.
Παράλληλα, οι πληροφορίες του «Βήματος» αναφέρουν ότι πιθανότατα …έρχονται δυο αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα που εφαρμόστηκε φέτος το καλοκαίρι για πρώτη φορά και θα ολοκληρωθεί με το δεύτερο βήμα του το καλοκαίρι του 2022. Κάτι που η ηγεσία του επί του παρόντος δεν επιβεβαιώνει επίσημα, αν και οι εισηγήσεις που δέχεται για το θέμα είναι επίμονες και διαρκείς.
Ποιες αλλαγές δρομολογούνται
Το επόμενο χρονικό διάστημα ωστόσο είναι προφανές ότι θα οδηγήσει σ αυτή την κατεύθυνση. Και συγκεκριμένα:
-Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και ειδικά μαθήματα. Φέτος οι παράλληλες βάσεις που απαίτησαν τα ειδικά μαθήματα (με αποκορύφωνα τις Αρχιτεκτονικές σχολές) δημιούργησαν προβληματισμούς για αδικίες. Η βασική πρόταση που συζητείται είναι να επιστρέψει η βάση του δέκα (όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια) ειδικά και μόνο για τις περιπτώσεις αυτές.
– Διπλό μηχανογραφικό που θα εφαρμοστεί το καλοκαίρι του 2022. Όπως είναι γνωστό στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις οι υποψήφιοι θα έχουν την δυνατότητα να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου (20% στην περίπτωση των Επαγγελματικών Λυκείων). Στη δεύτερη φάση που θα ακολουθεί δεν θα υπάρχει περιορισμός επιλογών, αλλά τα επόμενα μηχανογραφικά θα συμπληρώνονται μόνο από όσους υποψηφίους δεν εισήχθησαν στην Α’ Φάση και θα περιέχουν μόνο τις θέσεις που απομένουν κενές και τα Τμήματα που δεν έχουν συμπληρώσει όλες τις θέσεις τους (εφόσον επιτυγχάνεται και η καθορισμένη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος). Αυτό δημιουργεί όμως το εξής παράδοξο: ένας καλά προετοιμασμένος υποψήφιος μπορεί να συμπληρώνει τις σχολές που τον ενδιαφέρουν αλλά να συμπληρώνει και μερικές σχολές χαμηλότερου βαθμολογικού «βαλαντίου» με στόχο εάν δεν τα πράγματα «δεν τόσο καλά» να εισαχθεί σ αυτές. Και μπορεί όντως να εισαχθεί τελικά σ αυτές, αλλά μετά να έρθει στην δεύτερη κατανομή και κάποιος άλλος υποψήφιος να κερδίσει μια θέση στις σχολές που περιλαμβάνονταν στις αρχικές επιλογές του αλλά δεν μπήκε, ενώ ο «δεύτερος επιλαχών» να μπει με πολύ λιγότερα μόρια. Έτσι οι πανελλαδικές εξετάσεις μετατρέπονται τελικά σε μια μορφή «τζόγου» και ρίσκου με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Κατ επέκταση, πολλοί εισηγούνται σήμερα το 10% των αρχικών επιλογών των υποψηφίων να ανέβει στο 25% για όλες τις κατηγορίες.
Τα παράδοξα
Αυτά σε ένα εξεταστικό τοπίο που δείχνει τις αδυναμίες του σε πολλά διαφορετικά επίπεδα. Στην περίπτωση της Ιατρικής Σχολής Αθηνών, της πιο περιζήτητης Σχολής της χώρας, τα συμπεράσματα είναι εντυπωσιακά. Κάθε χρόνο « Η Ιατρική Σχολή δέχεται κάθε χρόνο τους πρωτεύσαντες στις πανελλαδικές εξετάσεις, τους άριστους των αρίστων. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι ζητάει ετησίως την εισαγωγή 140 φοιτητών, τελικά μετά την εγγραφή όλων των δικαιούχων και όλων των κατηγοριών υποψηφίων, στο δεύτερο έτος σπουδών φοιτούν περίπου 360 φοιτητές. Αντιθέτως οι Καθηγητές της Σχολής έχουν μειωθεί δραματικά κατά 300 μέλη τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα η εκπαίδευση των εκατοντάδων φοιτητών της πρώτης σε προτίμηση και ιστορικότερης Σχολής στη Χώρα να πραγματοποιείται με σημαντικές δυσκολίες» λέει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» ο πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής της Αθήνας, καθηγητής καρδιολογίας κ. Γερ. Σιάσος.
«Πως μπορείς να κρίνεις ως δίκαιο ένα σύστημα που είναι μεν αδιάβλητο όσον αφορά τις διαδικασίες του, αλλά επιτρέπει τελικά την είσοδο σε περιζήτητες σχολές με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους;» αναρωτιέται ο εκπαιδευτικός και αναλυτής των εξεταστικών δεδομένων κ. Γ. Χατζητέγας. «Πρόκειται στην ουσία για ένα ισότιμο απολυτήριο μεν σε όλους τους μαθητές και μαθήτριες αλλά από εκεί και πέρα συνεχόμενες, μικρές, ανισότητες όλων των ειδών» αναφέρει.
Το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 έλαβαν πτυχίο Ιατρικής 304 ιατροί (131 άνδρες και 173 γυναίκες). Ο μέσος όρος φοίτησης είναι 6,5 χρόνια και ο μέσος όρος πτυχίου 8.1 με 10. Ο αριθμός που προτείνεται κάθε χρόνο από την Ιατρική Σχολή είναι 140 φοιτητές, ωστόσο ο τελικός αριθμός τελικά ακόμη καθορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας (165 φοιτητές).
Ποιοι μπαίνουν τελικά;
Και ποιοι μπαίνουν τελικά στην Σχολή; Πολλές και διαφορετικές κατηγορίες με πολλά και διαφορετικά κριτήρια. Και συγκεκριμένα:
– Οι επιτυχόντες σε πανελλήνιες εξετάσεις της κάθε χρονιάς (τέσσερις διαφορετικές κατηγορίες): Δηλαδή, οι απόφοιτοι Γενικών Λυκείων, Επαγγελματικών Λυκείων (90%, ημερήσιο, εσπερινό, Μουσουλμανική μειονότητα Θράκης), συνολικά 152 άτομα που παλεύουν για τις υψηλότερες βαθμολογίες, οι απόφοιτοι Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων οι οποίοι επανακαταθέτουν μηχανογραφικό δελτίο ή αλλιώς η κατηγορία του 10%, (συνολικά 17 άτομα ), οι απόφοιτοι Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου πυρόπληκτοι, φυσικές καταστροφές-πλημμυροπαθείς με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 2 άτομα).
– Οι διακριθέντες σε επιστημονική βαλκανική ή διεθνή Ολυμπιάδα (Ολυμπιάδα μαθηματικών, πληροφορικής, φυσικής, χημείας, βιολογίας, ρομποτικής, χωρίς ποσοστό, σύμφωνα με υπουργική απόφαση (συνολικά 1 άτομο)
– Οι αλλοδαποί αλλογενείς απόφοιτοι λυκείων εκτός Ε.Ε και αποφοίτων λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων κρατών μελών της Ε.Ε. με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 19 άτομα)
– Τα τέκνα Ελλήνων του εξωτερικού και τέκνα Ελλήνων υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 15 άτομα)
– Με μεταφορά θέσης στελεχών ενόπλων δυνάμεων και σωμάτων ασφαλείας χωρίς ποσοστό, σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση (συνολικά 5 άτομα)
– Οι αλλοδαποί ή ομογενείς υπότροφοι του υπουργείου Εξωτερικών με κυρωμένους πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 4 άτομα)
– Όσοι έχουν λόγους υγείας βάσει συγκεκριμένων παθήσεων που εμπίπτουν στον Νόμο (ποσοστό 5% επί του αριθμού των εισαχθέντων των πανελληνίων εξετάσεων, κυρωμένοι πίνακες από Υπουργείο Παιδείας). Συνολικά 23 άτομα.
– Τα υιοθετημένα τέκνα από τη Βουλή των Ελλήνων χωρίς ποσοστό, σύμφωνα με Υπουργική Απόφαση (συνολικά 1 άτομο) .
Ακόμη:
– Οι αθλητές με κυρωμένους πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 22 άτομα)
– Οι μετεγγραφέντες με μοριοδοτούμενα κριτήρια σε ποσοστό 15% με κυρωμένους πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 25 άτομα)
– Οι μετεγγραφές χωρίς μοριοδότηση – εκτός ποσοτικού προσδιορισμού -(τέκνα θυμάτων τρομοκρατίας, φοιτητών με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή πάσχοντες από σοβαρές παθήσεις σύμφωνα με Κ.Υ.Α., φοιτητές κρατούμενοι σε σωφρονιστικά ιδρύματα, μετεγγραφές ως Έλληνες πολίτες Μουσουλμανικής Μειονότητας της Θράκης, αδελφών προπτυχιακών φοιτητών με κυρωμένους πίνακες από το υπουργείο Παιδείας). Συνολικά 37 άτομα
– Οι μετεγγραφές διακριθέντων αθλητών φοιτητών με Υπουργική Απόφαση (συνολικά 2 άτομα)
– Οι μετεγγραφές πληγέντων από φυσικές καταστροφές, πυρόπληκτών με Υπουργική Απόφαση (συνολικά 2 άτομα)
– Οι μετεγγραφέντες κατόπιν ενστάσεων με πίνακες από υπουργείο Παιδείας (συνολικά 3 άτομα)
– Οι μετεγγραφέντες κατ’ εξαίρεση (χορηγούνται σε ιδιαίτερες και τεκμηριωμένα εξαιρετικές περιπτώσεις με Υπουργική Απόφαση). Συνολικά 11 άτομα
– Η εισαγωγή με κατατακτήριες εξετάσεις (βάσει σχετικού νόμου σε ποσοστό 12% για πτυχιούχους ΑΕΙ -ΤΕΙ και σε ποσοστό 3% πτυχιούχων οδοντιατρικών Σχολών-διενέργεια εξετάσεων από την Ιατρική Σχολή) (συνολικά 25)
Η καταγραφή των στοιχείων αυτών αποκαλύπτει ότι παρά τον κοινωνικό χαρακτήρα πολλών μέτρων, το εξεταστικό μας σύστημα δεν παύει να είναι ένα «σεντόνι» με πολλές τρύπες που αντί να «μπαλώνεται» επι σειρά ετών, ίσως θα έπρεπε τελικά να αντικατασταθεί…