ΑφιερώματαΤοπικά Νέα

Οι Γαργαλιάνοι και ο «Κινηματογράφος» [εικόνες]

Από τα « Τετράδια Ιστορίας» του Παναγιώτη Α. Κατσίβελα , ιατρού

Σήμερα αποφάσισα να μιλήσουμε για κάτι που αγγίζει τα όρια του παραμυθιού , του υπερβατικού και του ανέγγιχτου . Είναι άλλωστε και αυτές οι γιορτές , που όχι μόνο το επιτρέπουν , αλλά και το αναζητούν . Γαργαλιάνοι και Κινηματογράφος λοιπόν . Στην άλλη όχθη του Ατλαντικού , άνθρωποι που ζήτησαν μια καλύτερη τύχη , συναντήθηκαν με το μύθο και τους ανθρώπους που τον δημιούργησαν . Η πιο κάτω Ιστορία είναι μέρος μόνο , του όλου θέματος .

Οι Παπαχριστοφιλαίοι στην Αμερική .

Ήταν το 1903, που ήρθε και η σειρά του Τζίμη να φύγει για την Αμερική . Τα παιδιά του Γιάννη Παπαχριστοφίλου – του Χοντρόγιαννη όπως τον αποκαλούσαν – και της Ειρήνη Γαλάνη αναζήτησαν την ευκαιρία στην χώρα του ορθολογισμού . Η περιουσία της οικογένειας μικρή , είχε εκμηδενιστεί μιας και ο Γιάννης έπρεπε να παντρέψει τις αδελφές και δεν ήταν λίγες . Και τα κατάφερε καλά . Οι αδερφάδες του παντρεύτηκαν τους καλύτερους σ’ αυτή την κοινωνία .

Είχαν φύγει ήδη τα αδέλφια του , ο Αντώνης , η Λευκοθέα , η Μαρία και ο Λεωνίδας .

Πρώτος σταθμός στο νησί Ellis . Όπως όλοι , στη διαλογή . Το ποτάμι των εξαθλιωμένων στοιβαζόταν στις ουρές της ελπίδας . Εκεί ο Τζίμης κερδίζει την συμπάθεια των ανθρώπων και του δίνουν διπλή μερίδα φαγητό μέχρι να φτάσει στο τελικό προορισμό , το Chicago .

Πρώτη δουλειά μικροπωλητής ξηρών καρπών στο σταθμό του τρένου . Όλη του , η πραμάτεια σε μία τάβλα , κρεμασμένη από το λαιμό . Οι δουλειές πήγαιναν καλά , όχι ότι δεν υπήρχαν και απρόοπτα . Ένα πρωί ένας έγχρωμος προσπάθησε να του κλέψει το βίο του και πιάστηκαν στα χέρια . Η τοπική εφημερίδα σχολίασε το γεγονός με τίτλο «Ελληνο -Αφρικανική σύρραξη στην Αμερική» . Τα αδέλφια αγαπημένα και μονιασμένα προχωρούν. Η Μαρία σπουδάζει και παντρεύεται τον διαπρεπή Έλληνα της ομογένειας και διακεκριμένο έμπορο Γεώργιο Βατσινέα . Άνθρωπος που βοήθησε πολλαπλώς την κοινωνία των Γαργαλιάνων .

Η οικογένεια της Μαρίας ήταν διαπρεπής και εις το σπίτι της φιλοξένησε επί μακρόν τον τότε διάδοχο του Ελληνικού Θρόνου Παύλο .

Ο Τζίμης με τον Παύλο έμειναν επι μακρόν στο ίδια δωμάτιο.

Όταν ο Παύλος σαν βασιλέας τότε επισκέφτηκε την πόλη των Γαργαλιάνων για τα αποκαλυπτήρια του αγάλματος του Τέλλου Άγρα έμεινε στο σπίτι του Τζίμη , αφού δεν υπήρχαν οι κατάλληλοι ξενώνες για την φιλοξενία των υψηλών προσκεκλημένων του Δήμου μας . Η οικογένεια είχε περιοριστεί στα βορινά δωμάτια του σπιτιού , γιατί αυτό απαιτούσε , η ασφάλεια των προσώπων . Μια φωτογραφία της Μαρίας Βατσινέα στο χωλ του σπιτιού έφερε την αποκάλυψη του οικοδεσπότη και ακολούθησαν οι προσωπικές στιγμές του εναγκαλισμού , των αναμνήσεων και των δακρύων .

Ο Αντώνης διέπρεψε και αυτός ασχολήθηκε με την εστίαση και το εμπόριο τροφίμων . Οι επιχειρηματικές του ικανότητες και το δαιμόνιο του τον έφεραν στη κορυφή του κόσμου και το αποκαλούσαν ως τον « Βασιλιά της Ζάχαρης» τίτλο που απέκτησε μιας και μέσω του χρηματιστηρίου προϊόντων ήλεχθε όλο το εμπόριο ζάχαρης της Αμερικής . Έκανε οικογένεια και απέκτησε τρία παιδιά το Θόδωρο που σπούδασε Βιολογία και έφτασε στα ανώτερα κλιμάκια ασφάλειας της Αμερικής . Τη Βασιλική σύντροφο στη ζωή του Αρεοπαγίτη Γεώργιου Καλογερόπουλου και λογοτέχνη « Θέμη Τριφύλιου». Και την Ειρήνη που διέπρεψε στο εμπόριο ρούχων και στην Μόδα και δεν άργησε να κάνει μια λαμπρή καριέρα στη Ζωγραφική κερδίζοντας τον κόσμο της Τέχνης . Η Βασιλική και Ο Γιώργος αποκτούν δύο παιδιά τον Αντώνη και την Έλλεν οι οποίοι εξελίχθηκαν σε διαπρεπείς νομικούς και η Έλλεν Τσαμαδού κατέκτησε τον χώρο της Λογοτεχνίας και των Γραμμάτων .

Η Λεκοθέα έζησε και αυτή το μύθο της κάνοντας δύο διακεκριμένους γάμους με το Χάρακα και ύστερα με τον Κογιώνη .

Ο Λεωνίδας ως πολιτικός μηχανικός διέπρεψε και αυτός δημιουργώντας οικογένεια που συνεχίζει και τώρα μεγαλουργεί στην Αμερική .

Ο Τζίμης Παπαχριστοφίλου

Κύλησαν τα χρόνια και κατάφερε να δημιουργήσει τρία πολυτελή εστιατόρια κοντά στη Λίμνη του Σικάγο , που το ένα υπάρχει ακόμη και σήμερα . Στη διαδρομή του, και περί τις αρχές της δεκαετίας του 1920 συναντάει την Mary Pickford μια γυναίκα που τον σημάδεψε και συνόδεψε την μνήμη του σε όλη του τη ζωή , μνήμες που συντηρούσε μια μπιζουτιέρα της , που του χάρισε.

Ο Τζίμης και η οικογένειά του είχαν φθάσει ήδη στην κορυφή της Ομογένειας στην Αμερική .

Εικ. Στο γεύμα της Ομογένειας στο πρέσβη Γεώργιο Ρούσσο το 1918

Αλλά ποια ήταν η Μαίρη Πίκφορντ ;

Η Μαίρη Πίκφορντ (Mary Pickford, 8 Απριλίου 1892 – 29 Μαΐου 1979) ήταν Καναδή ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός.

Βραβεύτηκε με Όσκαρ Γυναικείας Ερμηνείας για την πρώτη ομιλούσα ταινία της, του 1929 , η Κοκέτα (Coquette). Ήταν η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ . Η Πίκφορντ υπήρξε επίσης συνιδρύτρια της εταιρίας παραγωγής ταινιών United Artists καθώς κι ένα από τα 36 ιδρυτικά μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών.

Ως ηθοποιός ήταν μια από τις μεγαλύτερες σταρ του βωβού κινηματογράφου και στα χρόνια της δόξας της ήταν γνωστή ως «η Αγαπημένη της Αμερικής» ως «Μικρή Μαίρη» ή ως «Το κορίτσι με τις χρυσές μπούκλες» . Σημαντικότερες ταινίες της Πίκφορντ ήταν οι Rebecca of Sunnybrook Farm, 1917, Stella Maris, 1918, Μικρός Λόρδος (Little Lord Fauntleroy, 1921), Μπεν Χουρ (Ben-Hur: A Tale of the Christ, 1925) και My Best Friend, 1927.

Αποτέλεσε μια από τις πρωτοπόρους ηθοποιούς της πρώιμης περιόδου του Χόλυγουντ και είχε τεράστια επιρροή, όσον αφορά την υποκριτική μπροστά από τον κινηματογραφικό φακό, για τις γενιές που ακολούθησαν. Παραμένει μέχρι και τις μέρες μας μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες και παραγωγούς της περιόδου του βωβού κινηματογράφου και οι όροι σύμβασης που έθετε στους παραγωγούς με τους οποίους συνεργαζόταν ήταν καίριοι για τη διαμόρφωση της κινηματογραφικής βιομηχανίας του Χόλυγουντ , τα χρόνια που ακολούθησαν. Λόγω της τεράστιας προσφοράς της στον Αμερικανικό Κινηματογράφο, το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου την κατέταξε στην 24η θέση στη λίστα με τις μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών.

Είναι και η πρώτη επαφή των Παπαχριστοφιλαίων με τον κινηματογράφο .

Το 1954 ο Τζίμης Παπαχριστοφίλου επιστρέφει στην Αμερική για δουλειές του . Από την Αμερική στέλνει στη κόρη του Ρένα , ένα απόκομμα Ελληνικής εφημερίδας, όπου είχε μια συνέντευξη της Μαίρη Πίκοφορντ «περί ευτυχίας» .

Ψάχνοντας μέσα στην μπιζουτιέρα βρήκα αυτό το απόκομμα .

Στο κάτω μέρος του αποκόμματος γράφει : «συμπάθειά μου από τα παλιά χρόνια, σπουδαία γυναίκα, συνέχεια….»

Η Μαίρη Πίκφορντ και η «ευτυχία»

Επί τη ευκαιρία μιας Πρωτοχρονιάς , Αμερικανός δημοσιογράφος ερώτησε την τόσο δημοφιλή πάντοτε ηθοποιό Μαίρη Πίκφορντ αν είναι ευτυχισμένη .

Η Μαίρη Πίκοφορντ απάντησε

« εις το ερώτημα αυτό που μου αποτείνετε σας απαντώ χωρίς τον παραμικρόν δισταγμό :

« -Ημπορείτε να βεβαιωθείτε ότι είμαι ευχαριστημένη απλώς . Μου είναι αδύνατον να ειπώ, ότι είμαι ευτυχισμένη . Εξ άλλου ο άνθρωπος είναι ευτυχής μονάχα εν συγκρίσει με τους άλλους ανθρώπους . Είναι αδύνατον εις τον κόσμον αυτόν να υπάρξει πλήρης και απόλυτος ευτυχία …Πιθανόν η απάντησίς μου αυτή να ξαφνιάσει μερικούς και να την βρουν πολύ φιλοσοφική … Τι τα θέλετε όμως έμαθα μέρα με τη μέρα να είμαι φιλόσοφος – αρετή σπάνια για μια γυναίκα…Τα βαρύτιμα δώρα , τα κολακευτικά λόγια , δεν μπορούν να με κάνουν πιά ευτυχισμένη .

Εν τούτοις υπάρχουν και πολλά πράγματα , τα οποία με κάνουν να δοκιμάζω το συναίσθημα αυτό , που λέγεται ευτυχία. Το πρωί , επί παραδείγματι όταν ο αέρας είναι καθαρός και ο ήλιος λάμπει με καλοσύνη εις το γαλανό στερέωμα , αισθάνομαι απερίγραπτον χαράν , που συγγενεύει με την ευτυχίαν.

Και η χαρά αυτή μεταβάλλεται εις παιδικό ενθουσιασμό , όταν ημπορώ να κυλισθώ εις το πράσινο χορτάρι μαζί με τα τέσσερα σκυλιά μου- τέσσαρας καλύτερους φίλους μου …

Όταν επισκέφθην μαζί με τον άνδρα μου τον Ντώγκλας Φαίρμπανκς , τα ερείπια και τας κατακόμβας της Πομπηίας , εδοκίμασα ορισμένα συναισθήματα που μ’ έκαναν να βλέπω τον κόσμον από εκείνη την στιγμήν με διαφορετικό μάτι.

Βλέποντας τα σκορπισμένα κόκκαλα τόσων ανθρώπων και τους σκελετούς που άρχισαν να μεταβάλλονται σε σκόνη κατάλαβα για πρώτη φορά πόσο ευήμερος και μάταιος είναι η ζωή του ανθρώπου ….Υπάρχουν όμως και ορισμένα ωραία πράγματα που διασκεδάζουν ολίγον το φρικτό όραμα του θανάτου …

Τα πρώτα λουλούδια της Άνοιξης , τα μικρά πουλιά , το αθώο χαμόγελο του βρέφους, όλα αυτά μας πλησιάζουν προς την ζωήν μας κάνουν …έως να μας θυμηθεί Εκείνος .

Σήμερα είμαι πολύ πιο ευτυχισμένη , παρά τότε που ήμουν φτωχή . Είναι μεγάλη αλήθεια , ότι είμεθα όλοι μικρά παιδιά και αγαπάμε ότι βλέπουμε να λάμπει και να γυαλίζει . Οι άνθρωποι που περιφρονούν τον πλούτο , είναι μισοί άνθρωποι ..

Και τα βάσανα μου έμαθαν όμως πολλά πράγματα και συνετέλεσαν εις το ημπορώ να εκτιμήσω καλύτερα την ευτυχία μου . Ο πόνος είναι το μεγαλύτερο στοιχείο της ζωής . Μια από τας πολλάς αφορμάς , που με έκαναν να προσπαθήσω να ξεπεράσω τον εαυτόν μου είναι , ότι από μικρή το καταστρεπτικό βάρος της ευθύνης . Όταν απέθανε ο πατέρας και άφησε μια ολόκληρη οικογένεια χωρίς προστάτη , ήμουν μικρό κοριτσάκι αλλά μεγαλύτερο από όλα τ’ αδέλφια μου . Και τα εφρόντισα όσο μου το επέτρεπαν οι δυνάμεις μου.»

Μετά τον θάνατό της Ακαδημία Γραμμάτων και Τεχνών του Καναδά τιμά την Μαίρη Πίκφορντ με την ανέγερση προτομής της στο χώρο της Ακαδημίας .

 

Η Μαίρη Πίκφορντ περνά στο κόσμο του Μύθου και οι σύγχρονοί της δημιουργούν διαρκώς γύρω από το θρύλο της , φτάνοντας ακόμα να δημιουργήσουν κοτλέιλ ποτών με το όνομά της .

 

Ο Γαργαλιανιώτης δίπλα στον Τσάρλι Τσάπλιν .

Μέσα σ΄ αυτή τη σχέση αναδύεται ο Χρίστος Παπαδόπουλος γιός της αδελφής του Τζίμη , Ελένης ή Μωϋσίνας και του Γεώργιου Παπαδόπουλου( Μωυσή) από την Κυπαρισσία , που κάνει την εμφάνιση του δίπλα στον Tsarly Tsaplin σε ρόλους κομπάρσου αρχικά , αλλά ένα ατύχημα συνεπεία πτώσης από άλογο , του ανέκοψε πρόωρα τα όνειρα για μια σταδιοδρομία στο κινηματογράφο . Γυρνώντας στην Ελλάδα η μητέρα του τον έδιωξε και δεν του συγχώρησε ποτέ αυτό το τόλμημα . Το να είσαι ηθοποιός εκείνη την εποχή , για κάποιους, ήταν ντροπή.

Ο Λουδοβίκος Παπαχριστοφίλου ή Louis Papas .

Ο Τζίμης είχε αδελφό και τον Βασίλη Παπαχριστοφίλου ή Κάργα επιτυχημένο έμπορο των Γαργαλιάνων .

Ο Λουδοβίκος Παπαχριστοφίλου ( Δεξιά) με τον φίλο του Μίμη Νικολόπουλου μετέπειτα ιατρού .

Στο τέλος της δεκαετίας του 1940 ο Λουδοβίκος Παπαχριστοφίλου , γιός του Βασίλη , και της Μαρίας Κακίση από την Κυπαρισσία μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του ως εσωτερικός σε κολέγιο των Αθηνών αρχικά και μετά στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στο χώρο του θεάτρου και του κινηματογράφου . Εγκατεστημένος και αυτός στο Σικάγο αγοράζει το 50% του φημισμένου θεάτρου του Liberty Theatre,135 S. Halsted Street, Chicago, IL 60661.

Και την δεκαετία του 1950 αγοράζει το Avon Theatre, 3327 W. Fullerton Avenue, Chicago, IL 60647, πουλώντας το μερίδιό του από το Liberty Theatre.

Νυμφεύετε την Αδαμαντία Παναγόπουλου , θετή κόρη του Τζίμη Παπαχριστοφίλου και μετατρέπουν το Avon Theatre σε ένα χώρο αποκλειστικά Ελληνικού ενδιαφέροντος με προβολή Ελληνικών ταινιών και φιλοξενία όλων των ελληνικών θεατρικών θιάσων , που περιόδευαν στην Αμερική . Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι από το Avon Theatre πέρασε το σύνολο του καλλιτεχνικού κόσμου της Ελλάδος .

Σήμερα η δισέγγονη του Τζίμη Παπαχριστοφίλου , Ειρήνη Δ. Κατσίβελα εργάζεται στo Filmnet συνεχίζοντας ίσως μια παράδοση .

Αλλά αν αυτά γίνονται στην Αμερική , τι γίνεται άραγε στους Γαργαλιάνους ;

Η πρώτη ομιλούσα ταινία στους Γαργαλιάνους το 1932.

Η ταινία « Μαρία η Πενταγιώτισσα» στους Γαργαλιάνους .

«Ο γνωστός ανά το Πανελλήνιο διευθυντής της Ελληνικής κινηματογραφικής εταιρίας « Αζαξ – Φιλμ» κ. Α. Μανδράς περιοδεύων ανά την Πελοπόννησον αφίχθηκε την περασμένη Κυριακή εις την πόλιν μας , φέρων μαζί του την ταινία « Μαρία η Πενταγιάτισσα» την οποίαν και προέβαλε εις την εδώ αίθουσα κινηματογράφου . Ο κόσμος αθρόως έσπευσε να παρακολουθήσει την προβολή της κατακλύσας ασφυκτικώς την αίθουσα .

Η ταινία παρουσιάστηκε στην Αθήνα το 1929-30»

Πατρίς του Πύργου 1932

Η ταινία στους Γαργαλιάνους παρουσιάσθηκε στην αίθουσα κινηματογράφου «Τιτάνια» του σπουδαίου Γαργαλιανιώτη Κων. Μίχαλου .

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button