Αγροτικά

Πιέσεις υφίσταται η ευρωπαϊκή βιομηχανία συσκευασίας ελαιολάδου

Τις τελευταίες ημέρες, δύο παραδοσιακά ισχυρές και εδραιωμένες ιταλικές εταιρείες στον κλάδο των τροφίμων ανέστειλαν προσωρινά τις πωλήσεις των ελαιόλαδων τους, επώνυμων και ιδιωτικών ετικετών, λόγω αβεβαιότητας σχετικά με τις επερχόμενες εξελίξεις στην αγορά. Υπάρχουν ενδείξεις ότι ο αριθμός των εταιρειών που κάνουν αυτή τη δράση μπορεί να έχει αυξηθεί σε 4-5 ή και περισσότερο.

Αυτός ο αντίκτυπος έχει αντηχήσει σε όλες τις μεσογειακές χώρες παραγωγής ελαιολάδου, καθώς η βιομηχανία συσκευασίας αντιμετωπίζει παρόμοια ζητήματα.

Η παρατεταμένη ξηρασία στην Ισπανία είχε εκτεταμένες συνέπειες, με αποτέλεσμα μια απροσδόκητα χαμηλή παραγωγή 680 χιλιάδων τόνων φέτος, περίπου το ήμισυ της κανονικής ισπανικής παραγωγής. Αυτή η κατάσταση θέτει μια ακόμη μεγαλύτερη πρόκληση για την επερχόμενη περίοδο εμπορίας 2023/24, η οποία θα ξεκινήσει με ανεπαρκή αποθέματα και είναι πολύ πιθανό να αντιμετωπίσει χαμηλά επίπεδα παραγωγής.

Η μειωμένη προσφορά προκάλεσε αύξηση των τιμών παραγωγού. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή του έξτρα παρθένου ελαιολάδου στην Ισπανία ήταν λιγότερο από 2 ευρώ το καλοκαίρι του 2020 και αυτή τη στιγμή έχει ξεπεράσει τα 6 ευρώ. Ως εκ τούτου, η πρωταρχική αβεβαιότητα περιστρέφεται γύρω από την έλλειψη προσφοράς, που οδηγεί σε υψηλές τιμές. Επιπλέον, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι το κόστος που σχετίζεται με τη συσκευασία, την ενέργεια και τη μεταφορά έχει κλιμακωθεί με ταχείς ρυθμούς.

Στο άλλο άκρο της αλυσίδας αξίας, παρά τις προσπάθειες απορρόφησης ή αναβολής των αυξήσεων στις τιμές των πρώτων υλών, αυτά τα κόστη βρίσκουν τελικά τον δρόμο τους στα ράφια των αλυσίδων διανομής. Κατά συνέπεια, οι καταναλωτές, που έχουν ήδη επιβαρυνθεί από τον υψηλό πληθωρισμό που διαβρώνει την αγοραστική τους δύναμη, έχουν δει μια σταθερή αύξηση των τιμών του ελαιολάδου τους τελευταίους μήνες.

Ταυτόχρονα, οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία υποχώρησαν σταδιακά, με αποτέλεσμα οι τιμές του ηλιέλαιου και του καλαμποκέλαιου να επανέλθουν στα προηγούμενα επίπεδα. Κατά συνέπεια, το ελαιόλαδο γίνεται λιγότερο ανταγωνιστικό και παρουσιάζει μείωση του όγκου κατανάλωσης, που υπολογίζεται σε περίπου 20 έως 30%.

Σε αυτό το πλαίσιο, η απόφαση των ιταλικών εταιρειών να αναστείλουν τις πωλήσεις του φαίνεται να είναι μια δικαιολογημένη αμυντική κίνηση. Στοχεύει στην ελαχιστοποίηση των απωλειών, όχι μόνο λόγω της αύξησης των τιμών που πληρώνουν για το ελαιόλαδο, αλλά και λόγω των τιμών που το πουλάνε, επιδιώκοντας, ταυτόχρονα, μια απαιτητική επαναδιαπραγμάτευση με τις αλυσίδες λιανικής. Ωστόσο, ανακύπτει ένα ενδιαφέρον νομικό ερώτημα σχετικά με τις ρήτρες ανωτέρας βίας στις συμβάσεις.

Η διατάραξη της ισορροπίας της αλυσίδας αξίας εγείρει οικονομικές αλλά και ηθικές ανησυχίες. Εδώ και αρκετά χρόνια, οι τιμές παραγωγού συμπιέζονται σε ασυνήθιστα χαμηλά επίπεδα, αποκλείοντας από την αγορά την πλειοψηφία των μικρομεσαίων εκμεταλλεύσεων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του κλάδου. Κατά συνέπεια, παρατηρούνται περιπτώσεις εγκατάλειψης, ιδιαίτερα σε περιθωριακούς ελαιώνες.

…με πληροφορίες από το olivenews.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button