Οικονομία

Αγορά ηλεκτρικών ειδών: Τι γίνεται με Πλαίσιο, Media Markt και Κωτσόβολο

Οι κύκλοι συγκέντρωσης της αγοράς που παγιοποιήθηκαν τα προηγούµενα χρόνια έχουν εξαντλήσει τα όριά τους και αναµένεται να «ξανανοίξουν». Παλιοί και νέοι «παίκτες» θα ρίξουν το βάρος σε λευκές συσκευές, καθώς και στις διαρκώς αναπτυσσόµενες ηλεκτρονικές πλατφόρµες

Κινητικότητα καταγράφεται στην ελληνική λιανική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, µε τους υφιστάµενους «παίκτες» να επεξεργάζονται σχέδια επέκτασης σε νέες κατηγορίες προϊόντων. Καταλύτης των εξελίξεων αναδεικνύεται το γεγονός ότι δεν υπάρχει «σηµατωρός». Από την άλλη, η σχετικά αυξηµένη ζήτηση για οικιακές ηλεκτρικές συσκευές -τις λεγόµενες «λευκές»- κινητοποιεί τους έως πρότινος παραδοσιακούς «παίκτες».

Δεδοµένου δε ότι οι σύγχρονες συσκευές οικιακής χρήσης γίνονται ολοένα και πιο «έξυπνες», η µετάβαση θεωρείται φυσική. Ο οικονοµικός, ωστόσο, λόγος παραµένει το «κυνήγι» των µεριδίων, σε µια αγορά που αναπτύσσεται οριακά. Οι κύκλοι συγκέντρωσης που παγιοποιήθηκαν τα προηγούµενα χρόνια έχουν εξαντλήσει τα όριά τους και αναµένεται να «ξανανοίξουν» προκειµένου οι υφιστάµενοι «παίκτες» να τοποθετηθούν σε ένα περιβάλλον που βάλλεται από το ηλεκτρονικό εµπόριο. Ηδη στον τοµέα των οικιακών συσκευών επικεντρώνονται όλο και περισσότεροι «παίκτες» της αγοράς των ψηφιακών τεχνολογιών, προερχόµενοι τόσο από τον κόσµο της λιανικής όσο και από εκείνο της χονδρικής.

Να σηµειωθεί ότι κατά την περίοδο 2009- 2017 η αγορά σηµαδεύτηκε από µια υποχώρηση της τάξης του 6,5%, µε την κάµψη να είναι εντονότερη τα πρώτα χρόνια της κρίσης (2009-2013) και να µετριάζεται την πενταετία 2013-2017. Τα πρώτα αισιόδοξα σηµάδια ήρθαν το 2017, ενώ το 2018 οι προσδοκίες αυξήθηκαν, αφού οι πωλήσεις ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών παρουσίασαν αύξηση.

Η θετική εικόνα εκτιµάται ότι θα συνεχιστεί στην επόµενη πενταετία, µε τη µερίδα του λέοντος να παίρνουν οι λευκές συσκευές (κουζίνες, ψυγεία, πλυντήρια κ.λπ.). Παράλληλα καλά κινούνται και οι µαύρες συσκευές ήχου και εικόνας. Σύµφωνα µε την εταιρεία συµβούλων Στόχασις, µέχρι και το 2021 η αγορά σε ό,τι αφορά τον όγκο πωλήσεων (τεµάχια) θα κινηθεί µε µέσο ετήσιο ρυθµό µεταβολής (ΜΕΡΜ) 4%.

Πλαίσιο – Επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ στις οικιακές συσκευές

Πρόσφατα, η διοίκηση της Πλαίσιο αναφέρθηκε στην επικείµενη επέκτασή της στον χώρο των οικιακών ηλεκτρικών συσκευών, στο πλαίσιο ενηµέρωσης των αναλυτών στην Ενωση Θεσµικών. Προηγήθηκαν η έρευνα και η στελέχωση της εταιρείας επί ένα 15µηνο, όπως αναφέρει ο αντιπρόεδρος της Πλαίσιο, Κώστας Γεράρδος, στην «Ηµερησία». Η έναρξη της διάθεσης λευκών συσκευών από καταστήµατα Πλαίσιο είναι πιθανό να ξεκινήσει στις αρχές του καλοκαιριού, εφόσον έχουν ολοκληρωθεί ορισµένες διεργασίες οι οποίες αφορούν στην υποστήριξη των προϊόντων. Αυτό που λείπει είναι η ολοκλήρωση του νέου κέντρου διανοµής, το οποίο θα χρησιµοποιηθεί προκειµένου να υποστηρίξει την επέκταση στις οικιακές ηλεκτρικές συσκευές.

Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση της Πλαίσιο προγραµµατίζει να εισέλθει στον συγκεκριµένο χώρο µέσα στο 2019, αξιοποιώντας την ηλεκτρονική της πλατφόρµα, η οποία έχει ισχυρή επισκεψιµότητα, αλλά και πιστότητα πελατών, και να δηµιουργήσει χώρους στα υφιστάµενα καταστήµατα του δικτύου καταστηµάτων της. Πάντως, η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία επαναπροσδιορισµού της ταυτότητας των σηµείων πώλησής της, όπως αναφέρθηκε στην παρουσίασή της στην ΕΘΕ, µε τη διοίκηση της εισηγµένης να αναφέρεται στα νέα καταστήµατα σε Χανιά και Αγία Παρασκευή, όπου προσεγγίζουν διαφορετικά τον καταναλωτή και επιδιώκουν να τον κρατήσουν περισσότερο µέσα στον χώρο. Πρακτικά αυτό σηµαίνει µεγαλύτερα καταστήµατα ή αλλαγές στα υφιστάµενα.

Σε αυτό το πλάνο εντάσσεται η ανακαίνιση του καταστήµατος στο The Mall Athens, την οποία µάλλον θα ακολουθήσουν ανάλογες κινήσεις. Η νέα προσέγγιση των καταστηµάτων, σε συνδυασµό µε κινήσεις όπως το λανσάρισµα της δυνατότητας αποπληρωµής µε µηνιαίες δόσεις χωρίς τη χρήση κάρτας, εκτιµάται ότι αποτελούν µέρος της στρατηγικής της αλυσίδας όσον αφορά στο κοµµάτι των λευκών συσκευών. Η επέκταση σε αυτήν τη νέα κατηγορία αναµένεται να απορροφήσει το µεγαλύτερο κοµµάτι των επενδύσεων για το 2019, οι οποίες, σύµφωνα µε τον προϋπολογισµό της διοίκησης, θα ανέλθουν στα 10 εκατ. ευρώ, έναντι 7,5 εκατ. ευρώ το 2018.

Olympia Developement, Public – Κοντά σε συµφωνία µε τη Media Markt

Σε εξέλιξη βρίσκεται το due diligence της Media Markt στην Ελλάδα από τους οίκους PwC (εκ µέρους του µητρικού γερµανικού οµίλου Ceconomy) και Deloitte (εκ µέρους του οµίλου Olympia Development, συµφερόντων του επιχειρηµατία Π. Γερµανού), το αποτέλεσµα του οποίου, εν πολλοίς, θα καθορίσει την πολύµηνη διαπραγµάτευση ανάµεσα στις δύο πλευρές, η οποία θα σηµατοδοτήσει την επέκταση της Public στις λευκές ηλεκτρικές συσκευές.

Σηµειώνεται πως ο όµιλος Olympia Development έχει ήδη χτίσει θέση στην εν λόγω κατηγορία, αναλαµβάνοντας νέες αντιπροσωπείες µέσω της θυγατρικής του Westnet. Εδώ και µήνες, ωστόσο, διαπραγµατεύεται την πιθανότητα επέκτασης των δραστηριοτήτων του και στη λιανική, εξετάζοντας την απορρόφηση του δεύτερου µεγαλύτερου «παίκτη» στην αγορά (µερίδιο 11%-12%), δηλαδή της Media Markt. H δεσµευτική συµφωνία µεταξύ του οµίλου Media Markt και της Olympia αφορά τις µεταξύ τους διαπραγµατεύσεις, ωστόσο, σύµφωνα µε πηγές της ελληνικής πλευράς, η συµφωνία ανάληψης του brand και των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα δεν έχει καταλήξει.

Οι ίδιες πηγές τοποθετούν την κατάληξη των συζητήσεων περί τα τέλη Απριλίου. Αυτές αφορούν κατ’ αρχάς στη σύσταση µεικτής εταιρείας, όπου την πλειοψηφία θα διατηρoύν το Olympia Group και η γερµανική πολυεθνική καταστατική συµµετοχή. Το πλαίσιο συζήτησης αφορά στην ένταξη του δικτύου της Media Markt -µέσω µεικτής εταιρείας- υπό την οµπρέλα της αλυσίδας Public, που αποτελεί τον βραχίονα της Olympia στη λιανική. Σύντοµα αναµένονται η δηµοσιοποίηση των οικονοµικών αποτελεσµάτων της Public, αλλά και το οικονοµικό αποτύπωµα της Media Markt στην Ελλάδα – στοιχεία που αναµένεται να δώσουν την εικόνα της µετοχικής συσχέτισης της πιθανής νέας εταιρείας.

Πέραν της συµφωνίας και του καθορισµού του µοντέλου αυτής, η συµφωνία είναι υπό την αίρεση εγκρίσεων της Επιτροπής Ανταγωνισµού. Σηµειώνεται ότι η Media Markt αποτελεί τον Νο2 παίκτη στην αγορά ηλεκτρικών, ενώ µε την προσχώρησή της στον όµιλο Olympia θα αθροίσει τη δύναµή της µε την αλυσίδα Public, που εν µέρει δραστηριοποιείται στη λιανική ηλεκτρονικών ειδών. Η ολοκλήρωση της συµφωνίας δίνει τη δυνατότητα στον όµιλο Olympia, που ίδρυσε ο Π. Γερµανός, να επεκτείνει τις δραστηριότητές του και σε ένα άλλο παρεµφερές και ιδιαίτερα σηµαντικό κοµµάτι του λιανεµπορίου, µε στόχο να αξιοποιήσει τις συνέργειες που δηµιουργούνται.

Κωτσόβολος – Ανακαινίσεις και τεχνολογική αναβάθµιση

Η ηγέτιδα αλυσίδα Κωτσόβολος, θυγατρική της βρετανικής Dixons, ετοιµάζει επενδύσεις 8-10 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο σε ανακαινίσεις του δικτύου καταστηµάτων όσο και σε τεχνολογική αναβάθµιση της λειτουργίας της. Σε µια εποχή όπου το σύγχρονο λιανεµπόριο αναζητά τον βέλτιστο συνδυασµό των πολυκαναλικών δικτύων, η Κωτσόβολος επιχειρεί να προσελκύσει τον καταναλωτή που ψάχνει online αλλά αγοράζει offline. Η εταιρεία έχει ήδη δηµιουργήσει ένα νέο concept καταστήµατος και σκοπεύει τα προσεχή 2-2,5 χρόνια να ολοκληρώσει την ανακαίνιση και τον εκσυγχρονισµό ολόκληρου του δικτύου της που αριθµεί σήµερα 95 σηµεία.

Σηµειώνεται ότι στην τελευταία χρήση (2017-2018) η αλυσίδα στην Ελλάδα πέτυχε αύξηση πωλήσεων 12,2% – επίδοση που η ελληνική αγορά ηλεκτρικών ειδών είχε χρόνια να καταγράψει. Η ανάπτυξη των πωλήσεων ήρθε εν µέρει από την αύξηση της ζήτησης -κυρίως για λευκές ηλεκτρικές συσκευές-, αλλά και από τη βελτίωση του µεριδίου αγοράς της αλυσίδας, η οποία καταλαµβάνει την πρώτη θέση στην Ελλάδα. Ειδικότερα, οι πωλήσεις ανήλθαν στα 457,1 εκατ. ευρώ και τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) στα 20,1 εκατ. ευρώ. Ακολούθως, τα κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) υπολογίζονται στα 15,1 εκατ. ευρώ.

Η εταιρεία διατηρεί υψηλά ταµειακά διαθέσιµα, που στο τέλος της χρήσης της άγγιξαν τα 51 εκατ. ευρώ, και χρηµατοδοτεί µε ίδια κεφάλαια τις επενδύσεις της, που στην τελευταία χρήση άγγιξαν τα 10,4 εκατ. ευρώ. Το οικονοµικό έτος 2017-2018, η Κωτσόβολος συνέχισε το πλάνο ανάπτυξής της σε όλα τα πεδία της δραστηριοποίησής της, συµπεριλαµβανοµένων των καταστηµάτων, των ΙΤ (Information Technology) συστηµάτων, καθώς και της ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναµικού της. Σηµειώνεται ότι η Κωτσόβολος, την τελευταία διετία έχει αυξήσει το ανθρώπινο δυναµικό της κατά 385 άτοµα, φτάνοντας περίπου τους 2.380 εργαζοµένους. Οι εκτιµήσεις της διοίκησης της Κωτσόβολος είναι πως η αγορά δεν θα αναπτυχθεί την προσεχή διετία, ωστόσο η ίδια προσβλέπει σε ανάπτυξη πωλήσεων, θέτοντας ως στόχο τα 500 εκατ. ευρώ για την τρέχουσα χρήση.

ethnos.gr

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button