Αγροτικά

Αυξάνεται συνεχώς η παραγωγή αιγοπρόβειου γάλακτος για να καλύψει την αύξηση των εξαγωγών φέτας

Μεγάλη αύξηση παρουσιάζει η παραγωγή πρόβειου και γίδινου γάλακτος τα τελευταία χρόνια και εν μέσω οικονομικής κρίσης, πράγμα που καταδεικνύει ότι η ελληνική αιγοπροβατοτροφία όχι μόνο δεν βρίσκεται σε κρίση, αλλά αναπτύσσεται ραγδαία. Παράλληλα, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ακόμα μεγαλύτερος είναι ο ρυθμός αύξησης στις εξαγωγές του βασικού προϊόντος που παράγεται από το αιγοπρόβειο γάλα, της φέτας.

Μάλιστα, ο ρυθμός αύξησης είναι ικανός να αντισταθμίσει πλήρως τη μείωση της κατανάλωσης φέτας (ΠΟΠ) από τα ελληνικά νοικοκυριά, τα οποία τα τελευταία χρόνια πιέζονται οικονομικά και επιλέγουν φθηνότερα τυροκομικά προϊόντα.

Πιο αναλυτικά:

  • Την περίοδο 2011 με 2015 η παραγωγή πρόβειου γάλακτος αυξήθηκε κατά 5,32% σύμφωνα με τον ΕΛΓΟ
  • Την περίοδο 2011 με 2015 η παραγωγή γίδινου γάλακτος μειώθηκε κατά 2,33% σύμφωνα με τον ΕΛΓΟ
  • Την περίοδο 2011 με 2015 οι εξαγωγές φέτας αυξήθηκαν σε όγκο κατά 30,89% και σε αξία κατά 46,62% (ΕΛΣΤΑΤ και Κέντρο Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών)
  • Την περίοδο 2012 με 2017 η παραγωγή πρόβειου γάλακτος αυξήθηκε κατά 29% (ΕΛΓΟ)
  • Την περίοδο 2012 με 2017 η παραγωγή γίδινου γάλακτος αυξήθηκε κατά 27,5% (ΕΛΓΟ)

Για κάποιο λόγο δημοσιεύτηκαν τα παρακάτω στοιχεία του ΕΛΓΟ την ίδια στιγμή που γίνεται τεράστια συζήτηση για τη μείωση των τιμών παραγωγού αιγοπρόβειου γάλακτος, με έμφαση στις περιόδους που δείχνουν αύξηση της παραγωγής του γάλακτος και αποσιωπώντας πλήρως την αναλογική αύξηση των προηγούμενων ετών στις εξαγωγές φέτας, ιδιαίτερα μετά την αναγνώριση της ελληνικής φέτας ως ΠΟΠ. Δυστυχώς, τα επίσημα στατιστικά στοιχεία για τις εξαγωγές φέτας την κρίσιμη περίοδο 2016-2017 δεν είναι διαθέσιμα, αλλά σε καμία από τις δύο χρονιές δεν φάνηκε στασιμότητα ή μείωση της δραστηριοποίησης των μεγάλων εξαγωγικών τυροκομικών εταιριών. Όμως η συνεχής αύξηση των προηγούμενων ετών φαίνεται ότι δημιούργησε τη ζήτηση που χρειαζόταν ο κλάδος για να επενδύσουν οι παραγωγοί σε μεγαλύτερες αποδόσεις σε γάλα.

Αδιευκρίνιστοι, βεβαίως, θα μείνουν οι λόγοι για τους οποίους γίνεται κοντόφθαλμη ανάλυση των στοιχείων στα δημοσιεύματα, μιλώντας για “τεράστια αύξηση της παραγωγής γάλακτος”, “μειωμένη εγχώρια κατανάλωση”, “οδυνηρές συνέπειες σε κτηνοτρόφους και τυροκομεία”. Τα πραγματικά νούμερα δείχνουν τα εξής:

Σύμφωνα με τον ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, τον επίσημο κρατικό φορέα που συλλέγει καθημερινά τα ισοζύγια γάλακτος από 876 Ελληνικές επιχειρήσεις, το γάλα επαρκεί ούτως ή άλλως για την παραγωγή των Π.Ο.Π. Ελληνικών προϊόντων και δεν απαιτούνται εισαγωγές.

Μετά το 2012 η ποσότητα του πρόβειου γάλακτος έχει αυξηθεί κατά 29% ενώ μόνο στην τελευταία τριετία 2015-2017 αυξήθηκε κατά 17%.

Αντίστοιχα στο κατσικίσιο γάλα η ποσότητα, στην εξαετία 2012-2017, έχει αυξηθεί κατά 27,5% ενώ μεταξύ 2015-2017 η αύξηση ήταν σε ποσοστό 14%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen στην Ελλάδα ο όγκος πωλήσεων της φέτας για την περίοδο 2015-2017 έχει μειωθεί κατά 7%.

Κινδυνολογώντας σε απίστευτο βαθμό, το δημοσίευμα του thessaliaeconomy.gr καταλήγει: “Με την επάρκεια γάλακτος σε τέτοια πρωτόγνωρα επίπεδα η αγορά κινείται ουσιαστικά σε κλίμα απόγνωσης, με τους κτηνοτρόφους από τη μία πλευρά να μην ξέρουν τι να κάνουν το γάλα που παράγουν, και τις γαλακτοβιομηχανίες από την άλλη να στοιβάζουν στα ψυγεία τα απούλητα προϊόντα τα οποία, όταν βρίσκουν αγοραστές, φεύγουν από τη ράμπα σε ασυνήθιστα χαμηλές τιμές. Το αποτέλεσμα έχει το ίδιο αρνητικό πρόσημο για όλους. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες μικρές και μεσαίες τυροκομικές μονάδες στη Θεσσαλία και στην υπόλοιπη Κεντρική Ελλάδα είναι έτοιμες να παραδώσουν τα κλειδιά στις τράπεζες καθώς δεν υπάρχει ούτε καν στοιχειώδες ενδιαφέρον για να μπορέσουν να πουληθούν.”

Πέτρος Αλεξανδρής

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button