Αγροτικά

Αυξήσεις στην τιμή του κοτόπουλου φέρνουν οι προσφορές των αλυσίδων

Πλεονασματικό εξακολουθεί να παραμένει το εμπορικό ισοζύγιο κρέατος πουλερικών της ΕΕ, με βάση τα στοιχεία του τετραμήνου Ιανουαρίου-Απριλίου 2019, που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Κομισιόν, με τις εξαγωγές να σκαρφαλώνουν στους 631.000 τόνους έναντι των εισαγωγών, που καταγράφηκαν στους 297.000 τόνους. Δυστυχώς, όμως, με βάση τα ίδια στοιχεία, δεν ισχύει το ίδιο και σε όρους αξίας, αφού κατά το πρώτο τετράμηνο του έτους, οι εξαγωγές κρέατος πουλερικών ανέρχονται στα 726 εκατ. ευρώ, όταν οι εισαγωγές ανέρχονταν στα 739 εκατ. ευρώ, ανατρέποντας το οριακά θετικό κλείσιμο της προηγούμενης χρονιάς.

Οι προβλέψεις της Κομισιόν για το 2019

Ανοδικά κινείται σε βάθος οκταετίας ο κλάδος της πτηνοτροφίας στην ΕΕ, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, αφού οι ευρωπαϊκές προβλέψεις θέλουν την παραγωγή πουλερικών και για το 2019 να αγγίζει τους 16,2 εκατ. τόνους, αυξημένη δηλαδή κατά 2,6% από την προηγούμενη χρονιά. Η άνοδος αυτή οφείλεται κυρίως στη βασικότερη παραγωγή του κλάδου, που είναι αυτή του κοτόπουλου, για την οποία οι νεότερες εκτιμήσεις της Ένωσης βλέπουν αύξηση κατά 3% για το 2019 έναντι αυτής του 2018, ενώ μικρότερες αυξήσεις εκτιμώνται ως προς τις παραγωγές γαλοπούλας και πάπιας.

Με την Ελλάδα να κατατάσσεται 14η μεταξύ των κρατών-μελών, η παραγωγή πουλερικών για τη χώρα μας εκτιμάται στους 192.000 τόνους και για το 2019. Στην πρώτη πεντάδα των χωρών με τις σημαντικότερες παραγωγές παραμένουν οι Πολωνία, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία και Ισπανία αποτελώντας συνολικά πάνω από το 60% της ευρωπαϊκής παραγωγής.

Ελαφρώς ανοδική διαγράφεται η πορεία των τιμών για τα ευρωπαϊκά κοτόπουλα από τα 1,85 ευρώ το κιλό που ήταν στις αρχές του έτους, αφού έως τα μέσα Ιουνίου άγγιξε τα 1,89 ευρώ. Τιμή, όμως, που καταγράφεται χαμηλότερη κατά 1,2% από την αντίστοιχη περσινή.

Οι συμφωνίες με τα σούπερ μάρκετ

Στην ελληνική αγορά, ολοένα και πληθαίνουν οι προσφορές των αλυσίδων σούπερ μάρκετ γύρω από το κοτόπουλο, καθώς κάθε μήνα τουλάχιστον μία αλυσίδα θα έχει το προϊόν σε «καλύτερη τιμή». Ωστόσο, αυτές οι προσφορές έρχονται ορισμένες φορές σε τιμές χαμηλότερες του κόστους, μετακυλίοντας την πίεση στους προηγούμενους κρίκους της αλυσίδας εφοδιασμού. «Η αυξητική τάση που υπάρχει στην κατανάλωση, αλλά και στην παραγωγή, περίπου κατά 1%-2% ετησίως, όπως υπολογίζει ο κλάδος, οδηγεί ένα σούπερ μάρκετ τον μήνα να πουλάει το κοτόπουλο ακόμα και κάτω από την τιμή απόκτησής του», σχολίασε ο Λάζαρος Τσακανίκας, γεν. διευθυντής του ΑΠΣΙ Πίνδος. Πρόκειται για φαινόμενο που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια όλο και πιο συχνά, δυσχεραίνοντας τα επίπεδα αντοχών των μεταποιητικών επιχειρήσεων.

Η πίεση αυτή δεν μετακυλίεται στον παραγωγό, ο οποίος έχει σταθερές τιμές, συνήθως μέσω συμβολαιακής συνεργασίας με τις επιχειρήσεις. Όπως εξηγούν οι μεταποιητές, αυτό συχνά καθιστά μη διαχειρίσιμη τη συγκεκριμένη επιβάρυνση για τους ίδιους. Αυτό συμβαίνει διότι, σύμφωνα με την εξήγηση που δίνουν, δεν μπορούν με τη σειρά τους να επιβαρύνουν περαιτέρω τον παραγωγό, εφόσον είναι επιφορτισμένος με φορολογικά και ασφαλιστικά πρόσθετα, αλλά ούτε τον υπάλληλο, ο οποίος αναμένει τα μισθολογικά προβλεπόμενα, απορροφώντας τελικά οι ίδιοι την όποια επιβάρυνση.

Αυτήν τη στιγμή, δεν μπορούμε να αντέξουμε –εμείς τουλάχιστον ως συνεταιρισμός–, άρα αναγκαστικά θα πρέπει να γίνει μία μικρή αύξηση της τάξεως του 5%-6% στην τιμή του κοτόπουλου που πωλείται στην αγορά

ανέφερε ο κ. Τσακανίκας. Αυτό δεν αποκλείεται να γίνει εντός του Ιουλίου, οπότε και συνάπτονται οι εμπορικές συμφωνίες με τα σούπερ μάρκετ.

Φορολογία και εισφορές μειώνουν το καθαρό εισόδημα των πτηνοτρόφων

Σε ό,τι αφορά την τιμή για τον παραγωγό, αυτή την περίοδο κυμαίνεται περίπου στα 1,10 με 1,20 ευρώ/κιλό ζων βάρος ή 1,48 ευρώ/κιλό σε ισοδύναμο σφάγιου, με τους πτηνοτρόφους να βλέπουν αισθητή μείωση στο καθαρό τους εισόδημα, λόγω του φορολογικού καθεστώτος, αλλά και της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών που υπολογίζονται βάσει εισοδήματος.

Χρόνο με τον χρόνο αυξάνεται η προτίμηση σε επεξεργασμένα και τεμαχισμό

Η κατανάλωση κρέατος πουλερικών στην εγχώρια αγορά διαγράφει ανοδικές τάσεις, αφού η προτίμηση των καταναλωτών για προϊόν υγιεινό και διαίτης τους οδηγεί στην αναγνώριση της διατροφικής αξίας του κοτόπουλου, ενώ κίνητρο αποτελεί και η τιμή σε σύγκριση με άλλα είδη κρέατος. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις τάσεις της αγοράς, αυτό που διαγράφεται εντονότερα είναι μία κατεύθυνση προς τα επεξεργασμένα προϊόντα, αλλά και τον τεμαχισμό, ο οποίος κινείται ανοδικά χρόνο με τον χρόνο.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button