Αγροτικά

Οι αυξήσεις στο ράφι εκτόξευσαν κατά 20% τις πωλήσεις ελαιολάδου σε αξία

Η τεράστια αύξηση των τιμών του ελαιολάδου (εξαιρετικά παρθένου, παρθένου και μιγμάτων παρθένου με ραφινέ) στα ράφια των σούπερ-μάρκετ οδήγησε το πρώτο εννιάμηνο του 2022 σε αύξηση της αξίας των πωλήσεων από 20% έως 30% σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Nielsen. Για την ίδια περίοδο, οι πωλήσεις σε όγκο παρέμειναν στάσιμες και μετακινήθηκαν προς πιο φτηνά ελαιόλαδα (private label).

Οι λόγοι που οδήγησαν στην αύξηση της τιμής του ελαιολάδου

Στα ύψη ανέβηκε και η τιμή του ελαιόλαδου, καθώς παραγωγοί και καταναλωτές δίνουν μάχη να αντιμετωπίσουν το κύμα ακρίβειας. «Δεν έβρεξε καθόλου όλο το καλοκαίρι και όταν έχουμε ανομβρία το λάδι είναι πικρό, με την πάροδο του χρόνου όμως ηρεμεί. Η περσινή χρονιά ήταν καλύτερη, φέτος η παραγωγή είναι μειωμένη κατά 30%. Υπάρχει πρόβλημα από εργατικά χέρια, το μεροκάματο αυξήθηκε ελάχιστα σε σχέση με την ακρίβεια που υπάρχει», δήλωσε χτες στο Mega ο αγρότης Σωτήρης Δάβαρης από την Παιανία.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του τηλεοπτικού σταθμού, η τιμή με την οποία «φεύγει» από το ελαιοτριβείο το λάδι έχει ως εξής, σε σύγκριση με πέρυσι:

  • 2021: 2,90€ – 3,50€ το λίτρο
  • 2022: 4,50€ – 5,20€ το λίτρο

Ένα δοχείο 16,5 λίτρων για τον καταναλωτή:

  • 2021: 75€ – 80€ (4,50€ – 4,80€/λίτρο)
  • 2022: 90€ – 100€ (5,45€ – 6€/λίτρο)

Σύμφωνα με τους παραγωγούς οι τιμές αυξήθηκαν λόγω:

  • Αύξησης τιμών σε λιπάσματα, φυτοφάρμακα και καύσιμα για τα αγροτικά μηχανήματα
  • Αύξησης του μεροκάματου των εργατών
  • Αύξησης του κόστους έκθλιψης στο ελαιοτριβείο
  • Αύξησης του κοστολογίου στα υλικά συσκευασίας

Τα στοιχεία της Nielsen για το α΄ εννιάμηνο (ακόμα δεν είχαν μπει στα ράφια τα ελαιόλαδα νέας εσοδείας)

Με βάση τα στοιχεία που αντλήθηκαν από όλο το οργανωμένο λιανεμπόριο της χώρας (συμπεριλαμβανομένων νησιών και discounters) για το διάστημα μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου και παραθέτει η Senior Client Delivery Analyst της NielsenIQ, Ελένη Στάθη, προκύπτει ότι τα branded προϊόντα ελαιολάδου, όπως το “κλασικό” ελαιόλαδο (αποτελούμενο από εξευγενισμένα και παρθένα ελαιόλαδα), το εξαιρετικά παρθένο, το παρθένο και το ραφιναρισμένο, την μεγαλύτερη θετική μεταβολή σε επίπεδο αξίας σημειώνει το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο στο εννεάμηνο του 2022 καταγράφει 20% άνοδο πωλήσεων (€48,5 εκατ) και οριακή αύξηση 0,2% σε ό,τι αφορά τον όγκο.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το ελαιόλαδο, με την άνοδο σε επίπεδο αξίας να ανέρχεται στο 18,6%, σημειώνοντας σχεδόν €78 εκατ. πωλήσεις, γεγονός που το κατατάσσει πρώτο μεταξύ των υπό εξέταση κατηγοριών. Ωστόσο, ελαφρά μείωση (1,4%) παρατηρείται στον όγκο πωλήσεων, κλείνοντας στους 14,5 εκατ. τόνους. Ακολουθεί το ραφιναρισμένο ελαιόλαδο, το οποίο καταγράφει αύξηση πωλήσεων σε αξία 17,6% και πωλήσεις σχεδόν €30 εκατ, με μειωμένο ωστόσο όγκο πωλήσεων, της τάξεως του 2,8% (5,7 εκατ. λίτρα).

Η κατηγορία του παρθένου ελαιολάδου σημειώνει μείωση τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων στο εννεάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα, καταγράφεται πτώση 11,2% σε αξία πωλήσεων και 28,7% σε όγκο πωλήσεων, απόδοση που σύμφωνα με πληροφορίες οφείλεται κυρίως στην αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών, οι οποίοι προτιμούν το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο έναντι του παρθένου.

Σημαντικό το μερίδιο του ελαιολάδου ιδιωτικής ετικέτας

Ενδιαφέρον παρατηρείται και στην αγορά ελαιολάδου ιδιωτικής ετικέτας, που αντιστοιχεί σε πωλήσεις μικρότερης αξίας σε σύγκριση με την επώνυμη, διατηρώντας ωστόσο σημαντικό μερίδιο στην κατηγορία ελαιολάδου συνολικά.

Η αύξηση που σημειώνεται στην εν λόγω κατηγορία οφείλεται και στην προώθηση αντίστοιχων προϊόντων από τις ίδιες τις αλυσίδες, τόσο σε επίπεδο ποιότητας όσο και σε επίπεδο τιμής, συγκριτικά με τα επώνυμα προϊόντα.

Τη μεγαλύτερη μεταβολή καταγράφει το ραφιναρισμένο, με πωλήσεις αυξημένες κατά 40,4% σε αξία και 12,3% σε όγκο, και μερίδιο 4,6% και 4,4% αντίστοιχα.

Και στην αγορά ιδιωτικής ετικέτας το ελαιόλαδο (αποτελούμενο από εξευγενισμένα και παρθένα ελαιόλαδα), κατέχει τη δεύτερη θέση, σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε αξία και όγκο, συγκεντρώνοντας όμως τη μεγαλύτερη βάση πωλήσεων, καθώς η αγορά του σε αξία είναι συγκριτικά μεγαλύτερη από τις υπόλοιπες κατηγορίες ελαιολάδου ιδιωτικής ετικέτας.

Συγκεκριμένα, στο εννεάμηνο οι πωλήσεις του ελαιολάδου ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 33,8% σε αξία και 7,7% σε όγκο.

Τέλος, το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο ιδιωτικής ετικέτας έκλεισε στο εννεάμηνο με πωλήσεις αυξημένες κατά 30,2% σε αξία και 4,8% σε όγκο.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button