ΑφιερώματαΤοπικά Νέα

Φιλολογικό τσάι στους Γαργαλιάνους του μεσοπολέμου

Από τα «Τετράδια Ιστορίας» του Παναγιώτη Α. Κατσίβελα, ιατρού .

Αξιοπρόσεχτο γεγονός αποτελεί το ότι η κοινωνία των Γαργαλιάνων διαχρονικά ήταν ανήσυχη και αναζητούσε την μόρφωση και την εξέλιξη. Ο πολιτισμός αποτελούσε κοινωνική προτεραιότητα. Υπάρχουν καταγεγραμμένες πολιτιστικές πρωτοβουλίες από την δεκαετία του 1860. Παράλληλα δημιουργείται ένα γηγενές λογοτεχνικό κίνημα που έδωσε σημαντικούς δημιουργούς , που διακρίθηκαν στο πανελλήνιο και δεν αφορούσε μόνο την αστική τάξη της πόλης .

 

Μετά την χρεωκοπία του 1932 ξεκινά ένα μεγάλο ανορθωτικό ρεύμα σε όλες τις εκδοχές της ανθρώπινης ζωής. Δεν αφήνει αδιάφορη την κοινωνία της πόλης των Γαργαλιάνων . Οι νέοι της εποχής αναζητούν διεξόδους , η πόλη τους πνίγει , αναζητούν διεξόδους , αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες . Εκδίδουν τα «Τριφυλιακά Χρονικά» 1934-1936, στέλνουν ανταποκρίσεις σε εφημερίδες των Αθηνών και των Πατρών . Δημοσιεύουν πολλαπλά κείμενα , κοινωνικές αναλύσεις φιλοσοφικές προσεγγίσεις , διηγήματα και ποιήματα , ταξιδιωτικές εμπειρίες στην εφημερίδα «Αγών της Τριφυλίας» . Ο Πέτρος Ολύμπιος ή Τάκης Αλεξόπουλος προτείνει τις Αμφικτιονίες σαν δομή οργάνωσης του Πολιτισμού στην χώρα που προβληματίζουν τους κορυφαίους ανθρώπους των γραμμάτων της εποχής. Θεατρικές ομάδες δημιουργούνται στους Γαργαλιάνους , τον Πύργο , το Αμπελόφυτο και τον Μάραθο . Τώρα αρχίζουν μια νέα προσπάθεια τα ‘φιλολογικά τσάγια» . Ο Χρόνης Βραδυνός δημοσιεύει το 1938 στον «Αγώνα της Τριφυλίας»

« Νέες προσπάθειες στους Γαργαλιάνους

-Γαργαλιάνοι

Ύστερα από την προ μηνός πνευματική συγκέντρωσι των εκπαιδευτικών του ημιγυμνασίου της πόλεώς μας στο «Τιτάνια» – έγραφα σχετικά στον «Αγώνα» γι΄ αυτή – που ατυχώς τώρα απεδείχθη μια ασήμαντη κίνησι ατομικισμού και επίδειξης και γενικά ως έργο , σκοπός και εκτέλεσι τελείως αποτυχημένη . Μια νέα ιδέα άρχισε να πραγματοποιείται «τα φιλολογικά τσάγια».

 

Εικ. Mary Cassatt, To τσάι. 1880. Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστόνης

Το πρώτο βήμα σταθερό δημιουργικό , σε ηθικές αρχές και βάσεις , σ΄ εξυψωτικό σκοπό και μορφωτικό περιεχόμενο , έφερε αντιμέτωπη την ψυχή μπρος την μεγάλη ομορφιά που ακτινοβολούσε απέριττη δίχως στολίδια και φτιασιδώματα . Για τις φιλολογικές αυτές συγκεντρώσεις είχε με πίστη και ενθουσιασμό πριν δύο χρόνια ομιλήσει ο Πέτρος Ολύμπιος από των στηλών του « Τηλεγράφου» Πατρών , πράγμα που τότε επεκρότησε και ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Ρώμης κ. Γ. Ζώρας από την « Νέα Εστία». Και τώρα είναι ο ίδιος , φορεύς της ίδιας ιδέας που’ γινε προσπάθεια με το πρώτο φιλολογικό τσάι που δόθηκε υπ΄ αυτού στο κομψό και περίτεχνο σαλόνι του κ/ου και κ/ας Αλέκου Παπαχριστοφίλου . Την εκλεκτήν ομήγυριν απετέλεσαν οι κ. Παν. Κορεντζής , Ι. Μπουγάς , Ν. Ψωμόπουλος , Σ. Σκιαδάς ,Α. Αναγνωστόπουλος , Δ. Λαμπρόπουλος κλπ. οι δίδες Αίγλη Πουλοπούλου , Φ. Σκούντζου , Κ. Κορωναίου , Ρ. Κατρίτση , Ε. Παπαχριστοφίλου ,Ζ. Διακουμοπούλου ,Ε. Ψωμοπούλου κλπ. και αι κ. Τ. Πουλοπούλου , Μ. Σκούντζου και Νίκη Γαρδίκη .

Ιδιαίτερα αξίζει να εξαρθή η προσοχή που επέδειξαν οι δεσποινίδες , πρώτη φορά σε τέτοια συγκέντρωσι παρευρεθείσαι, γεγονός που αποδεικνύει τη δίψα που αισθάνονται τα νιάτα για μάθησι και για καλλιτεχνία.

Την αρχή έκανε ο Πέτρος Ολύμπιος, ο οποίος με λίγα εμπνευσμένα λόγια ερμήνευσε το σκοπό και τη σημασία της συγκεντρώσεως τονίσας ότι η τέχνη είναι εκείνη που θα δώσει τον ανώτερο πολιτισμό στον άνθρωπο και θα φέρει την ομορφιά της ζωής εγγύτερα στο πνεύμα και τη ψυχή μας . Εν συνεχεία μίλησε γενικά για την ποίηση και ειδικώτερα των ελληνίδων και περισσότερο συγκεκριμένα κι αναλυτικά για την ποιήτρια κ. Ήβη Σκανδαλάκη Μελισσάνθη .

Ακολούθως και κατόπιν καταλλήλου εισηγήσεως απηγγέλθησαν. Μελισσάνθης : Αποσπάσματα του «Γυρισμού του Ασώτου» , « Γκλόρια Βίκτις» , «Ηρωική φυγή» .

Πολυδούρη: «Είμαι το λουλούδι» «θα πεθάνω μια αυγούλα »και το «Κοντά σου»,

Καλατζή: «Μαύρα μαντάτα» , « Άρρωστη στη βεράντα»,

Πόε : «Το κοράκι» ,

Σουρή , διάφορα σατυρικά .

Εν συνεχεία ο κ Ν. Ψωμόπουλος απήγγειλε το: «στων άστρων τις αιώρες» του κ. Ολύμπιου , και ο Δ. Λαμπρόπουλος την « Κατάνυξι» και «στην ομορφιά» του Μπωντλαίρ .

Η δις Αίγλη Πουλοπούλου διάβασε τη « Τραγωδία», διηγηματάκι ιδίας εμπνεύσεως γεμάτο αίσθημα και αβρότητα.

Η συγκέντρωσις μετά από πάροδο τριών και πλέον ευχάριστων ωρών , έκλεισε με το διάβασμα του διηγήματος του συμπολίτου μας κ. Θέμη Τριφύλιου «Ο Βιολιτζής» δια του οποίου ο συγγραφεύς παρουσιάζει ισχυρόν ηθογραφικόν ταλέντο , που είχε εκδηλωθεί σε διηγήματά του , που δημοσιεύτηκαν στα «Τριφυλιακά Χρονικά». Νομίζω ότι δεν είναι περιττή , αλλά ούτε απλή ή συνήθης κολακεία ή έκφρασι ενθουσιασμού μας για την πραγματοποιούμενη νέα αυτή προσπάθεια , που έρχεται να προσθέση ένα ακόμα κεφάλαιο στην ιστορία του πολιτισμού των Γαργαλιάνων .Είναι ευχάριστος και ευοίωνος η αγγελία μιάς σειράς από φιλολογικά τσάγια , που θα δωθούν προσεχώς .

Χρ…ς Βρ…ς »

Σχετικά Άρθρα

2 Σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button