Τουρισμός

Orient Express: Το σύγχρονο τρένο που υπόσχεται ένα ταξίδι στο χρόνο – Πόσο κοστίζει το ιστορικό δρομολόγιο

Το τρένο Orient Express δεν έχει γίνει γνωστό μόνο από το μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι, αλλά έμεινε γνωστό επειδή για δεκαετίες ήταν το βασικό μέσο μεταφοράς βασιλιάδων, πρωθυπουργών, μαζί με λαθρέμπορους και εγκληματίες.

Ποια είναι όμως η ιστορία του και πόσο κοστίζει σήμερα το ιστορικό δρομολόγιο των 5 διανυκτερεύσεων; To υπερπολυτελές τρένο, Orient Express, σας περιμένει να ταξιδέψετε στον «χρόνο», στην καρδιά της Ευρώπης…

Η αλήθεια είναι πως σε μία διαδρομή με τρένο, ο ταξιδιώτης δεν κερδίζει χρόνο, αλλά ξενάγηση, εναλλασσόμενες εικόνες, γνωριμία με διαφορετικά τοπία. Κι όταν ξεκουράζεται το μάτι σου, εκείνο που πρώτο αλαργεύει και ταξιδεύει, είναι το μυαλό σου…Οι λάτρεις του λένε άλλωστε ότι «το τρένο δεν σε μεταφέρει, σε ταξιδεύει».

Στα μέσα του 19ου αι. ένας Βέλγος, που επί δέκα μήνες ταξιδεύει με τα διηπειρωτικά αμερικανικά τρένα προσπαθώντας να θεραπευτεί από έναν έρωτα χωρίς ανταπόκριση στην πατρίδα του, συλλαμβάνει την ιδέα ενός σιδηρόδρομου για βασιλείς και πρίγκηπες. Άλλωστε, η ευκατάστατη οικογένειά του, τραπεζίτες με σπουδαίο όνομα και ιδιαίτερες επαφές με τον βασιλέα Λεοπόλδο ΙΙ, του προσφέρει την ευκαιρία να επιδοθεί στο… σπορ στο οποίο και η ίδια μετά αφοσιώσεως επιδίδεται τα τελευταία χρόνια. Ο σιδηρόδρομος είναι ανερχόμενη δύναμη και η επένδυση σ΄ αυτόν είναι σίγουρη επιτυχία. Επιπλέον, αυτή την εποχή, ο Αμερικανός βιομήχανος Τζόρτζ Πούλμαν (George Pullman), έχει βγάλει στην αγορά τις πρώτες κλινάμαξες, τα «βαγόνια ύπνου», όπως τα λανσάρει, που απευθύνονται κυρίως σε εμπόρους οι οποίοι αναγκάζονται να ταξιδεύουν συχνά και σε μακρινούς προορισμούς. Μία νέα πόρτα έχει ανοίξει και περιμένει ορθάνοικτη νέους επενδυτές, που προτίθενται να ρισκάρουν…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αφού η μεγαλύτερη εξαδέλφη του δεν ανταποκρίνεται στον έρωτά του, ο Ζορζ Νάγκελμακερς (George Nagelmackers), ο νεαρός Βέλγος με την καλπάζουσα φαντασία, έχει βαλθεί να την εντυπωσιάσει με τις επιχειρηματικές του επιδόσεις. Κάποιοι χρονικογράφοι της εποχής μαρτυρούν μάλιστα ότι έρχεται σε επαφή με τον Πούλμαν και του ρίχνει την ιδέα της επέκτασης της κλινάμαξας και στην Ευρώπη, προτείνοντάς του μάλιστα να δημιουργήσουν από κοινού μία σιδηροδρομική εταιρεία, της οποίας οι συρμοί θα «οργώνουν» τα εδάφη της γηραιάς ηπείρου. Κατά άλλους, η συνάντηση αυτή των δύο ανδρών δεν έχει γίνει ποτέ.

Σημασία έχει ότι ο Βέλγος επιστρέφει στην Ευρώπη και βάζει… πλώρη να κάνει πραγματικότητα ένα εξαιρετικά φιλόδοξο σχέδιο επί εδάφους… Θα δημιουργήσει ένα τρένο, που θα απευθύνεται σε υψηλά βαλάντια. Δεν θα προσφέρει μόνον ιδιωτικότητα, για την έλλειψη της οποίας γκρινιάζουν οι κυρίες στις κλινάμαξες της Αμερικής, αλλά θα κοιμίζει τους επιβάτες του σε πολυτελείς σουίτες, θα τους ταΐζει με δημιουργίες σημαντικών σεφ, θα τους ποτίζει την πιο ακριβή σαμπάνια, θα τους διασκεδάζει με τις τελευταίες λέξεις της ψυχαγωγίας. Θα δημιουργήσει, δηλαδή, ένα κινούμενο επάνω σε ράγες παλάτι!

Το χρυσό συμβόλαιο με τον βασιλιά Λεοπόλδο

Τον χειμώνα του 1870 καταθέτει στη βελγική κυβέρνηση πρόταση υπό τον τίτλο «Projet d’ Installation de wagons-lits sur les chemins de fer du continent» («Έργο για την εγκατάσταση υπνοδωματίων στους ηπειρωτικούς σιδηροδρόμους»). Αλλά είναι άτυχος. Τον Ιούλιο εκδηλώνεται ο Γαλλο-Πρωσικός Πόλεμος και η έγκριση του έργου παγώνει. Ωστόσο, προλαβαίνει να πάρει την άδεια εκμετάλλευσης ενός τρένου που εκτελεί δρομολόγιο Οστάνδη – Μπρίντιζι (Νότια Ιταλία). Αργότερα, χάρη στον βασιλιά Λεοπόλδο, κερδίζει κι ένα συμβόλαιο για τη γραμμή Παρίσι – Βιέννη. Με βήματα προσεκτικά και μελετημένες προσεγγίσεις, σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, ο Νάγκελμακερς «χτίζει» το δρομολόγιο που επιθυμεί. Ονειρεύεται μία διαδρομή, κατά την οποία οι υψηλοί καλεσμένοι του, πίνοντας σαμπάνια, θα απολαμβάνουν την Ευρώπη να περνάει από το παράθυρο του κουπέ τους!

Σ΄ έναν χρόνο ο πόλεμος τερματίζεται και ο Νάγκελμακερς μπαίνει πάλι σε γρήγορο ρυθμό δημιουργίας. Το 1873, με έδρα το Παρίσι, ιδρύει την εταιρεία «Georges Nagelmackers & Company», στην οποία υπάγονται οι συρμοί, που στο μεταξύ έχει αποκτήσει και πηγαινοέρχονται καθημερινά ανά την Ευρώπη. Τα τρένα του είναι φροντισμένα, πολυτελή, παρέχουν τις υπηρεσίες που χρειάζεται να έχει ένας επιβάτης, προκειμένου να ταξιδέψει άνετα για τον προορισμό του.

Λίγο πριν ανατείλει το 1876, η εταιρεία του μετονομάζεται σε «Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL)» («Διεθνής Εταιρεία Βαγονιών Ύπνου»), δίνοντας το στίγμα της κλινάμαξας, που πρόκειται να έρθει στην Ευρώπη. Την ίδια χρονιά, το πρώτο βαγόνι ύπνου μπαίνει σε τροχιά στις ευρωπαϊκές ράγες. Σε λίγο, ο δαιμόνιος Βέλγος συστήνει την «Compagnie Internationale des Grands Hotels», στην οποία εντάσσει πολυτελή ξενοδοχεία, που κατασκευάζει, ή αγοράζει και ανασκευάζει, κατά μήκος των δρομολογίων των τρένων του. Στόχος του είναι να συνδυάσει στο μυαλό των ταξιδιωτών την πολυτέλεια με το τρένο. Το 1883 ρίχνει στην αγορά το βαρύ πυροβολικό! Είναι αυτό που θα τον εντάξει με χρυσά γράμματα στην ιστορία του σιδηρόδρομου.

Το όνομά του είναι Orient Express (Ταχεία της Ανατολής) και αναχωρεί από το Παρίσι με τελικό προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Χαρακτηριστικό του συρμού είναι η πολυτέλειά του και οι βασιλικές παροχές στους επιβάτες του. Οι κλινάμαξες είναι πολυτελείς, με κουπέ στα οποία τα κρεβάτια τη μέρα μετατρέπονται σε σαλόνια, και ατομικά μπάνια, ντυμένα με μάρμαρο και αλάβαστρο. Το τρένο διαθέτει κομμωτήριο, γυναικείους χώρους αναψυχής και αίθουσες καπνιστών. Τα «πατώματά» του είναι ντυμένα με ανατολίτικα χαλιά και οι «τοίχοι» του με μαόνι. Από τα παράθυρα κρέμονται βαριές βελούδινες κουρτίνες και οι αναπαυτικές πολυθρόνες «φορούν» μαλακό ισπανικό δέρμα. Το τρένο παρέχει 24ωρο room service και βαγόνια με σκαλιστά τραπεζοκαθίσματα, όπου σε φίνες γαλλικές πορσελάνες και κρύσταλλα baccarat προσφέρονται γεύματα μαγειρεμένα από Παριζιάνους σεφ και κοκτέιλ φτιαγμένα από κοσμογυρισμένους μπάρμεν. Εννοείται ότι η σαμπάνια ρέει άφθονη.

Βασιλείς, πολιτικούς και διπλωμάτες

Το δρομολόγιό του είναι Παρίσι – Στρασβούργο – Μόναχο – Βιέννη – Βουδαπέστη – Βουκουρέστι. Από τη ρουμανική πρωτεύουσα, οι επιβάτες του τρένου επιβιβάζονται σε οχήματα για το λιμάνι της Κωστάντζας και από εκεί σε ατμόπλοια, που, μέσω Μαύρης Θάλασσας, τους μεταφέρουν στην Κωνσταντινούπολη. Το όνειρο του δαιμόνιου Βέλγου γίνεται πραγματικότητα. Ο συρμός είναι ήδη ιδιαίτερα δημοφιλής σε βασιλείς, πολιτικούς, διπλωμάτες και εκπροσώπους της ανώτερης τάξης, που μπορούν να ανταποκριθούν στο υψηλό κόστος του ναύλου. Ωστόσο, οι κυρίες με τις ταφταδένιες τουαλέτες και τις βαριές αποσκευές γκρινιάζουν για την αλλαγή των μέσων από το Βουκουρέστι κι έπειτα.

Ο Νάγκελμακερ γνωρίζει τη λύση αλλά δεν περνάει εξ ολοκλήρου από το χέρι του. Απλώς, φροντίζει με τις γνωριμίες του να σπρώξει κάπως ένα… καράβι που έχει βαλτώσει εκεί στη Βουλγαρία… Αν καταφέρει να ολοκληρωθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο σ΄ εκείνη τη χώρα, το πράγμα θα είναι απλό. Ο συρμός θα φτάνει στην Πόλη, χωρίς να μεσολαβεί θάλασσα. Για την ώρα κι έως ότου στρωθεί το δίκτυο, βάζει κι ένα δεύτερο δρομολόγιο, προς … σύσφιξη των σχέσεών του με τις βουλγαρικές Αρχές. Μετά τον σταθμό στη Βουδαπέστη, το Orient Express κατηφορίζει στα Βαλκάνια, κάνει στάση στο Βελιγράδι και τη Σόφια κι από εκεί φτάνει ίσαμε τη Βάρνα, απ΄ όπου οι επιβάτες φορτώνονται σε ατμόπλοιο και πάλι μέσω Μαύρης Θάλασσας φτάνουν στην Κωνσταντινούπολη.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button