ΑφιερώματαΤοπικά Νέα

Το ξεμάτιασμα στους Γαργαλιάνους περί το 1900

Από τα « Τετράδια Ιστορίας» του Παναγιώτη Α. Κατσίβελα , ιατρού.

 

Βασκανία, μάτιασμα ή κακό μάτι ονομάζεται η πεποίθηση κατά την οποία είναι δυνατό να επηρεαστεί αρνητικά ένας άνθρωπος εξαιτίας του φθόνου ή μονάχα ενός βλέμματος από έναν άλλο άνθρωπο (πιθανόν και ακούσια). Η διαδικασία αυτή καθώς και οι προτεινόμενοι τρόποι αντιμετώπισής της διαφέρουν από τόπο σε τόπο, υποθέτω και σε εποχές .

Αλλά ας αφήσουμε τους πρωταγωνιστές να μιλήσουν για τις ικανότητές τους, για τον τρόπο τους , στους Γαργαλιάνους του 1900 ίσως και πιο πριν .

Διάφορες προσεγγίσεις από την περιοχή των Γαργαλιάνων:

1. Πέρασε ο Χριστός και είδε τον ….. και τον μάτιασε . Πέρασε η Παναγιά και τον ξεμάτιασε .

Σωτηρία Γιαννακοπούλου , ετών 76 (Πύργος Τριφυλίας )

2. Εννιά βασκασμοί και ένας παρετημός δένδρα ξεριζώνει και βουνά ραΐζει και παραμελήματα δεν αφήνει ’πο τα χέρια του και τη καρδιά του . Στο όνομα του Χριστού και της Παναγίας .

Το λέμε τρείς φορές το γήτειο και σταυρώνουμε τον άρρωστο με τα δύο μας χέρια . Μπορεί να σταυρώσει και τον εαυτό του εκείνος που ξεματιάζει. Γω άμα είμαι ματιασμένη σταυρώνουμαι μονάχη μου και γίνουμαι καλά .

Γεωργία Μπάκα , ετών 70 ( Μουζάκι)

3. Άγιοι Ανάργυροι , πρώτοι γιατροί του κόσμου δωρεάν εδώσατε , δωρεάν ελάβατε

Μια γελάδα μακρυνούρα

μουκρονούρικο μουσκάρι

το πουλάνε στο παζάρι

και η μάννα το βασκάνει

και η μάννα το ξεβασκάνει .

Στερνά τόνε σταυρώνει τρεις φορές και τόνε φτύνει τρεις φορές

Αντων. Κρεκούκιας , ετών 82 ( Γαργαλιάνοι)

4. Παίρνει ένα ποτήρι κρασού με νερό καθαρό και χώρια μια κουταλιά λάδι , Μετά σταυρώνω το νερό με το δεξί μου χέρι , βουτάου το δάκτυλο στο λάδι και το στάζω στο νερό και λέου

Ο Χριστός νικάει

κι ούλα τα κακά σκορπάει.

Αν είναι ματιασμένος ο άρρωστος , το λάδι χάνεται μέσα στο νερό και δεν φαίνεται , αν δεν είναι κάθεται πάνω στον αφρό.

Ειρήνη Καρδάση , ετών 62 , Γαργαλιάνοι.

Λίγα από την ιστορία της Βασκανίας .

Η αρχή της βασκανίας ανάγεται στην Ανατολή και τη Χαλδαία, από την οποία πιθανότατα διαδόθηκε στην Ελλάδα, την Ιταλία και τις λοιπές χώρες της Ευρώπης. Οι αρχαίοι Έλληνες και αργότερα οι Ρωμαίοι πίστευαν στη βασκανία. Εκτός από ορισμένους σκεπτικιστές, η πίστη στο κακό μάτι ήταν ευρύτατα διαδεδομένη και ριζωμένη όχι μόνο στο λαό αλλά και στα πιο ανεπτυγμένα πνεύματα της αρχαιότητας. Ο Δημόκριτος, ο Αριστοτέλης, ο Πλούταρχος, ο Απολλωνίδης, ο Φίλαρχος, ο Ηλιόδωρος, ο Αλέξανδρος ο Αφροδισιεύς, ο Πλίνιος, ο Βιργίλιος και ο Κικέρων παραδεχόταν τη βασκανία.

Οι πατέρες της εκκλησίας δεν αρνούνται τη βασκανία, την αποδίδουν όμως σε επέμβαση του πονηρού πνεύματος και τη θεωρούν έργο του διαβόλου. Εκκλησιαστικοί συγγραφείς ταυτίζουν τη βασκανία με το φθόνο, θεωρούν δε τη βασκανία κακή για τους άλλους αλλά και για τον εαυτό αυτού που την προκαλεί. Ιδιαίτερο λόγο για τη βασκανία έγραψε ο Άγιος Βασίλειος. Με τη σύνθεση ευχών κατά της βασκανίας, αλλά και φυλακτηρίων, η εκκλησία παραδέχτηκε σιωπηλά την ύπαρξή της.

Σχετικά Άρθρα

2 Σχόλια

  1. Παναγιώτη Κατσιβελα , ωραίες οι ιστορίες σου αλλά η αποτυχία σου ως Δήμαρχος είναι μνημειώδης.

    Καλό θα ήταν να κάνεις ένα απολογισμό για τα πεπραγμένα σου ως Δήμαρχος , oπου η Δημαρχία το 2014 ανήκε στον Στάθη Ανδρινοπουλο, αλλά ο ξάδερφος σου Αντώνης Σαμαράς περισσότερο τον ένοιαζε να εξυπηρετεί ομοίους του παρά να χτυπάει το χέρι στην Μέρκελ και να τις λέει ” ως εδώ “.

    Κάνε το απολογισμό σου και ύστερα γράψε και τα απομνημονεύματα σου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button