Μία σειρά επαγγελματιών θα υποχρεωθούν σύντονα να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο σε μία προσπάθεια της ΑΑΔΕ για περιορισμό της φοροδιαφυγής. Στην κατηγορία των επαγγελματικών κλάδων ανήκουν, συνεργεία αυτοκινήτων, βουλκανιζατέρ, εταιρείες στάθμευσης και ενοικίασης οχημάτων, καθώς και επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων και εκδρομών.
Μέσα από αυτή την νέα πρωτοβουλία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ενισχύεται η δυνατότητα αποτελεσματικών ελέγχων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, καθώς οι φορολογικές αρχές θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις συναλλαγές και να διασταυρώνουν τις αποδείξεις παροχής υπηρεσιών που έχουν εκδοθεί και καταχωρηθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα MyData.
Εφαρμογή και στόχοι
Το νέο μέτρο στοχεύει στη διαφάνεια των επαγγελματικών συναλλαγών και στην εξασφάλιση ότι όλες οι αποδείξεις παροχής υπηρεσιών θα εκδίδονται και θα αναρτώνται στο MyData, ώστε να αποτρέπεται η απόκρυψη εσόδων. Σε πρώτη φάση, το μέτρο θα εφαρμοστεί σε επαγγελματίες που παρέχουν υπηρεσίες σε οχήματα και στον τομέα των εκδηλώσεων, ενώ σταδιακά θα επεκταθεί και σε άλλους κλάδους. Οι επιχειρήσεις που θα επηρεαστούν πρώτες περιλαμβάνουν συνεργεία, βουλκανιζατέρ, χώρους στάθμευσης, εταιρείες ενοικίασης οχημάτων, καθώς και επιχειρήσεις διοργάνωσης εκδηλώσεων, όπως κτήματα, αίθουσες εκδηλώσεων, εταιρείες catering και διοργανωτές εκδρομών.
Ας δούμε αναλυτικά την λίστα των επαγγελμάτων:
-Επαγγελματίες παροχής υπηρεσιών σε οχήματα: Συνεργεία οχημάτων, ηλεκτρολογεία, βουλκανιζατέρ, φανοποιεία, επιχειρήσεις πώλησης ανταλλακτικών και αξεσουάρ, πλυντήρια αυτοκινήτων, επιχειρήσεις ενοικίασης οχημάτων, καθώς και εταιρείες που ασχολούνται με την πώληση νέων και μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
-Επαγγελματίες στον τομέα των εκδηλώσεων: Επιχειρήσεις όπως κτήματα και αίθουσες εκδηλώσεων, εταιρείες catering και διοργανωτές εκδηλώσεων, που προσφέρουν υπηρεσίες για γάμους, βαπτίσεις, συνέδρια και άλλες κοινωνικές ή εταιρικές εκδηλώσεις.
Σύγχρονα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής
Το ψηφιακό πελατολόγιο αποτελεί έναν από τους σύγχρονους μηχανισμούς ελέγχου που προωθεί η ΑΑΔΕ, σε συνδυασμό με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, την υιοθέτηση ψηφιακών δελτίων αποστολής και την καθιέρωση ηλεκτρονικών τιμολογίων. Οι συνδυασμένες αυτές ενέργειες αναμένεται να ενισχύσουν την πάταξη της φοροδιαφυγής, επιτρέποντας στις φορολογικές αρχές να
έχουν πλήρη εικόνα των συναλλαγών και της πελατειακής κίνησης κάθε επιχείρησης.
Με τη νέα αυτή διαδικασία, οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα μπορούν να διασταυρώνουν τα δεδομένα από το ψηφιακό πελατολόγιο με τις αποδείξεις που εμφανίζονται στα ηλεκτρονικά βιβλία του MyData της ΑΑΔΕ, εντοπίζοντας άμεσα περιπτώσεις μη έκδοσης αποδείξεων και προσπάθειες απόκρυψης εισοδημάτων. Αυτό το μέτρο λειτουργεί ως η σύγχρονη ψηφιακή έκδοση των πρόσθετων βιβλίων που τηρούσαν χιλιάδες επαγγελματίες μέχρι το 2012.
Ιστορικό υποχρεώσεων και κατάργηση πρόσθετων βιβλίων
Τα πρόσθετα βιβλία, σε χειρόγραφη μορφή, ήταν υποχρεωτικά για δεκαετίες σε πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, όπως γιατροί, οδοντίατροι, χώροι φιλοξενίας, εκπαιδευτήρια, κλινικές, θεραπευτήρια, κέντρα αισθητικής, γυμναστήρια και συνεργεία. Σε αυτά καταγράφονταν οι πελάτες που επισκέπτονταν την επιχείρηση, και με την αναγραφή του ονόματος τους ήταν απαραίτητη η έκδοση απόδειξης παροχής υπηρεσιών.
Η κατάργηση των πρόσθετων βιβλίων επήλθε με την εισαγωγή του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, ο οποίος καταργούσε τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων στο πλαίσιο της απλοποίησης των διαδικασιών. Ωστόσο, αυτή η αλλαγή διευκόλυνε εν μέρει όσους επιθυμούσαν να αποκρύψουν εισοδήματα, καθώς δεν υπήρχε πλέον άμεση υποχρέωση καταγραφής των πελατών.
Με την εισαγωγή του ψηφιακού πελατολογίου, η ΑΑΔΕ επιδιώκει να καλύψει αυτό το κενό, εξασφαλίζοντας ότι όλες οι συναλλαγές θα καταγράφονται και θα ελέγχονται, αποτρέποντας με αυτόν τον τρόπο τη φοροδιαφυγή και διασφαλίζοντας τη διαφάνεια στις οικονομικές συναλλαγές των επαγγελματιών.