ΕκπαίδευσηΠολιτικήΦιλιατρά

Παναγιώτης Μιχαλακόπουλος: Πώς να κλείσεις σχολεία (και να κατηγορήσεις τους εκπ/κούς γι΄ αυτό!)

 

Πόσοι από τους ψηφοφόρους της επόμενης Κυριακής έχουν ακούσει το πρόγραμμα της Ν.Δ. για την παιδεία; Στην πραγματικότητα πολύ λίγοι… Κι όμως θα ΄πρεπε γιατί περιλαμβάνει ρυθμίσεις που θα οδηγήσουν στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιων σχολείων και κυρίως στο κλείσιμο πολλών απ΄ αυτών!

Πώς θα το «πετύχει» αυτό; Με μια ρηξικέλευθη ρύθμιση που θα ισχύσει για πρώτη φορά από την ίδρυση του ελληνικού κράτους! Η ρύθμιση αυτή λέει με δώδεκα λέξεις το εξής: Ελεύθερη επιλογή σχολείου από τους γονείς, για την εγγραφή του παιδιού τους. Πραγματικά «τολμηρά», λοιπόν, όπως λέει το σύνθημα της απελθούσας κυβέρνησης αλλά συγχρόνως και καταστροφικά.

Τι σημαίνει αυτό και γιατί είναι καταστροφικό: σημαίνει ότι καταργούνται οι ζώνες στις οποίες είναι χωρισμένες οι πόλεις και ο κάθε γονέας θα μπορεί να γράφει το παιδί του σ΄ όποιο σχολείο θέλει. Μέχρι τώρα δηλαδή, γύρω από το κάθε σχολείο υπάρχει μια ζώνη όπου όσοι κατοικούν σ΄ αυτή είναι υποχρεωμένοι να πάνε τα παιδιά τους σ΄ αυτό το σχολείο. Αυτό τώρα καταργείται!

Ας δούμε τώρα τις συνέπειες ενός τέτοιου μέτρου. Καταρχάς είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε πόλεμο μεταξύ των σχολείων για το ποιος θα προσελκύσει τους περισσότερους μαθητές – πελάτες κι αυτό θα είναι μια τραγική εξέλιξη για τη σχολική κοινότητα! Αυτό άλλωστε έχει γίνει στα ελάχιστα μέρη του κόσμου που εφαρμόστηκε (κυρίως σε αγγλοσαξονικές χώρες, Μεγάλη Βρετανία, Αυστραλία και κάποιες πολιτείες των Η.Π.Α.).

Η επόμενη συνέπεια είναι ότι θα οδηγήσει στην κατηγοριοποίηση των σχολείων: καλό σχολείο – μέτριο σχολείο – κακό σχολείο. Έτσι, οι γονείς που θα έχουν τη δυνατότητα της μεταφοράς, και μόνο αυτοί, θα πάρουν τα παιδιά τους από ένα σχολείο που δεν είναι όπως το θέλουν και θα το πάνε αλλού. Αυτό θα οδηγήσει τα σχολεία με «καλή» φήμη να κορεστούν από μαθητές, δηλαδή τα τμήματα θα έχουν 25, 26, και 27! παιδιά με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της ποιότητας του μαθήματος και τα σχολεία από τα οποία θα φεύγουν μαθητές να οδηγηθούν στο κλείσιμο. Ποιος θα φταίει γι΄ αυτό; Μα οι δάσκαλοι που δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους!

Με δεδομένη τη ραγδαία αύξηση των επιθέσεων που δέχονται οι εκπαιδευτικοί από γονείς τα τελευταία χρόνια, φανταστείτε την κατάσταση που θα επικρατήσει. Ο εκπαιδευτικός δε θα τολμάει να πει κουβέντα στον μαθητή ή τον γονέα γιατί ο μαθητής – πελάτης θα σηκώνεται και θα φεύγει! Ότι ακριβώς γίνεται στα ιδιωτικά σχολεία όπου ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Και το ραγδαία αύξηση των επιθέσεων δεν είναι καθόλου σχήμα λόγου! Μόνο φέτος έχουν καταγραφεί δεκάδες επιθέσεις, ακόμα και χειροδικίες από έξαλλους γονείς εναντίον εκπ/κών. Ο υπογράφων έχει υπάρξει μάρτυρας σκηνών απείρου κάλλους όπου ο γονέας βρίζει τον εκπ/κό ή τον διευθυντή ουσιαστικά άνευ λόγου και που αν οι εκπ/κοί δεν έκαναν δεύτερες σκέψεις οι υποθέσεις θα κατέληγαν στα δικαστήρια.

Μια άλλη σημαντική εξέλιξη στα της παιδείας έχει ήδη ξεκινήσει κατά την προηγούμενη διακυβέρνηση της Ν.Δ. και θα συνεχιστεί εντονότερα αν ξαναεκλεγούν. Αυτή δεν είναι άλλη από την αθρόα ίδρυση πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Κι ενώ στο πρόγραμμά τους του 2019 είχαν την ίδρυση 50 συνολικά πρότυπων και πειραματικών, ίδρυσαν 110 και τώρα σκοπεύουν να τα φτάσουν στα 250 όπως είπε η πρώην υπουργός! Αλλά, θα σκεφτεί κάποιος, γιατί αυτό είναι κακό; Μα το θέμα είναι ότι για άλλο σκοπό, σύμφωνα με τη θεωρία, φτιάχνονται αυτά τα σχολεία και άλλο σκοπό εξυπηρετούν όταν φτιαχτούν 250. Το πρόβλημα ξεκινάει από το ποιοι μαθητές μπορούν να γραφτούν σ΄ αυτά. Στα πρότυπα ως γνωστόν, γράφονται έπειτα από εξετάσεις, άρα κατά τεκμήριο είναι από οικογένειες με μέσο και υψηλό μορφωτικό και οικονομικό επίπεδο. Κι αν ο σκοπός ήταν η μελέτη ενός τέτοιου σχολείου και η εξαγωγή συμπερασμάτων θα ήταν χρήσιμη η ύπαρξη πέντε δέκα τέτοιων σχολείων όπως ίσχυε τις προηγούμενες δεκαετίες. Εδώ όμως πρόκειται καθαρά για τη δημιουργία σχολείων όπου θα φοιτούν τα παιδιά της ελίτ σε κάθε πόλη. Συγχρόνως δε, αυτό θα φέρει και την υποβάθμιση των υπολοίπων σχολείων αφού θα απωλέσουν τους «καλύτερους» μαθητές τους.

Το ίδιο ισχύει περίπου και για τα πειραματικά. Εδώ τα παιδιά δεν επιλέγονται κατόπιν εξετάσεων αλλά μετά από κλήρωση στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν όλοι. Κι ενώ αυτό ακούγεται ως δημοκρατικό στην πραγματικότητα δεν είναι γιατί δεν έχουν όλοι οι γονείς τον τρόπο να μεταφέρουν για έξι χρόνια τα παιδιά τους σε μεγάλη απόσταση κι έτσι πολλοί δεν κάνουν καν αίτηση να πάρουν μέρος στην κλήρωση. Στο γιατί τώρα θέλουν οι γονείς να γράψουν τα παιδιά τους σ΄ ένα πρότυπο ή πειραματικό η απάντηση είναι ότι έχουν σύγχρονες εγκαταστάσεις με πλούσιο εξοπλισμό και οι εκπ/κοί έχουν περισσότερες δεξιότητες. Κάτι βέβαια που θα έπρεπε να ισχύει για όλα. Όταν όμως θέλεις να έχεις ένα πειραματικό για να εφαρμόσεις νέες μεθόδους και να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα που θα εφαρμόσεις γενικά, παίρνεις ένα τυπικό σχολείο μιας γειτονιάς που θα έχει όλων των ειδών τα παιδιά και δοκιμάζεις καινούργια πράγματα. Όπως άλλωστε γινόταν όλα τα προηγούμενα χρόνια στα πειραματικά σχολεία των πανεπιστημίων.

Χαρακτηριστική περίπτωση πόλης που θα αντιμετωπίσει μεγάλο πρόβλημα με τα νέα μέτρα θα είναι τα Φιλιατρά. Η πόλη μας έχει τρία δημοτικά με την ιδιαιτερότητα στο 1ο να φοιτούν και ελληνάκια Ρομά και στο 3ο να φοιτούν αλλοδαπά σε αριθμό μεγαλύτερο από ότι στα άλλα δύο. Είναι, λοιπόν, σίγουρο ότι θα υπάρξει αποδυνάμωση ενός σχολείου από τα τρία και ότι στο προσεχές μέλλον κάποιο θα υποβαθμιστεί σε πενταθέσιο ή τετραθέσιο που θα σημάνει το γρήγορο και οριστικό του κλείσιμο. Με νόμο άλλωστε που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ., όταν η δυναμικότητα ενός σχολείου πέφτει κάτω από τους 120 μαθητές το σχολείο υποβαθμίζεται σε πενταθέσιο. Αν εφαρμοζόταν αυτό έπρεπε τα σχολεία των Φιλιατρών να έχουν γίνει ήδη πενταθέσια. Το ότι δεν το έκαναν αυτό φοβούμενοι τις αντιδράσεις δε σημαίνει ότι δε θα το κάνουν στο μέλλον. Πως να υπάρξει αντίδραση τότε αν για δύο τρία χρόνια γράφονται στην πρώτη τάξη 5-6 παιδιά; Μα το θέμα δεν είναι να υποβαθμίσουμε τις υποδομές της επαρχίας αλλά αντίθετα να δώσουμε κίνητρα για αποκέντρωση και για αύξηση της γεννητικότητας!

Κάτι άλλο που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση ήταν η κατάργηση του νόμου του ΣΥΡΙΖΑ για ανώτατο όριο μαθητών ανά τάξη στα 22 παιδιά που θα εφαρμοζόταν προοδευτικά ξεκινώντας από την πρώτη τάξη και το επανάφερε στα 25 παιδιά συν 10%, δηλ. 27 σε κάποιες περιπτώσεις. Πιστεύει κανείς ότι μπορεί να γίνει ποιοτικό μάθημα για όλους τους μαθητές με τόσα παιδιά στην τάξη;

Στο δια ταύτα τώρα. Στο ερώτημα «μα δεν ενδιαφέρονται για την παιδεία;» η απάντηση είναι ότι και βέβαια ενδιαφέρονται! Όχι όμως για όλους αλλά για την παιδεία των παιδιών της τάξης την οποία εκπροσωπούν! Αυτό που τους απασχολεί είναι ο διαχωρισμός των ανθρώπων κι όχι η κοινωνική συνοχή. Το κυριότερο για το οποίο ενδιαφέρονται είναι η μείωση του μισθολογικού κόστους όπως έχουν δεσμευτεί με το μεσοπρόθεσμο στην Ευρωπαϊκή Ένωση! Αυτό άλλωστε κάνουν σε όλους τους τομείς των δημόσιων υπηρεσιών κι ο κόσμος ας κόψει τον λαιμό του.

Υ.Γ. Υπάρχει μεγαλύτερος λαϊκισμός από τη μείωση της φορολογίας για όλους που ευαγγελίζεται η Ν.Δ.; Πως είναι δυνατόν να γίνει κάτι τέτοιο και να συνεχίσει να υπάρχει κοινωνία; Στην πραγματικότητα έγινε μείωση στη φορολογία αλλά μόνο για τα ανώτερα στρώματα. Βλέπε αύξηση του αφορολόγητου στις γονικές παροχές στο 1.600.000 ευρώ για κάθε παιδί από τους δύο γονείς! Στα λαϊκά στρώματα έγινε ραγδαία αύξηση μέσω της έμμεσης φορολογίας κατά 2,8 δις τον χρόνο κατά μ.ό. λόγω της ακρίβειας.

Θα επιτρέψουμε τη συνέχιση τέτοιων πολιτικών;

Μιχαλακόπουλος Παναγιώτης

Δάσκαλος 3ο Δημ. Σχολείο Φιλιατρών

Σχετικά Άρθρα

Ενα Σχόλιο

  1. Μερικές επισημάνσεις: 1. Απελθούσα η σημερινή κυβέρνηση γράφετε. Μου διαφεύγει κάτι η ξέρετε το παρασκήνιο; 2. Μαθητές – πελάτες…έτσι αντιλαμβάνεστε τους μαθητές σας, πελάτες; 3. Ο κάθε γονιός θέλει το καλύτερο για το παιδί του, οπότε, επειδή τα Φιλιατρά είναι μικρή πόλη, πολλά ακούγονται για το έργο των εκπαιδευτικών. Αυτό είναι μια γενική συνθήκη. Ο κόσμος κινείται σε υπηρεσίες και επιχειρήσεις που θα εξυπηρετηθεί και θα έχει όφελος, οικονομικό, κοινωνικό, εμπορικό, υγειονομικό. Και αν το ξέρω καλά, τάξεις με πάνω από 24 παιδια6, χωρίζονται σε 2 τμήματα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Back to top button