Από τα Τετράδια Ιστορίας του Παναγιώτη Α. Κατσίβελα , ιατρού.
Από το Αρχείο της εφημερίδος «Τριφυλιακά Χρονικά» , που εκδιδόταν στους Γαργαλιάνους την περίοδο 1934 -1936, για δύο χρόνια , αντλούμε , ένα θέμα που αν μη τι άλλο εκπλήσσει .
Την 15ην Απριλίου 1935, εισήχθησαν υπό του προέδρου της κοινότητος κ . Θεμιστοκλή Κρεκούκια , μία σειρά θεμάτων . Ένα δε εξ αυτών ήταν και η καθαριότητα.
Η καθαριότητα .
Κατά την αυτή συνεδρίαση επικυρώθηκαν και τα πρακτικά της ενεργηθείσας δημοπρασίας καθαριότητας της πόλεως κατακυρωθείσας επ’ ονόματι του κ. Δ. Μπουντουβά αντί των 28.000 ετησίως.
Ούτω η καθαριότητα θα συντελείται δι’ ενός κάρου , εργαζομένου όλες τις ημέρες πλην των εορτασίμων και καθ’ όλη την διάρκεια του έτους .
Επί του ζητήματος τούτου επέδειξε ιδιαιτέρα μέριμνα ο Προέδρος κ. Θ. Κρεκούκιας , ο οποίος κατ’ επανάληψη εθεάθη καθοδηγών τον οδοκαθαριστή και εις τις πλέον απομακρυσμένες συνοικίες της πόλεως , παρακολουθών αυτοπροσώπως το έργο της καθαριότητας .
Εις το έργον τούτο ,της καθαριότητας της πόλεως , πρέπει να συμβάλλωσι και οι κάτοικοι εις την κοινότικήν προσπάθειαν , ακολουθούντες και συμμορφούμενοι προς ότι επιβάλλει ο κανονισμός λειτουργίας ….
Εικ. Αρχείο «ΤριφυλιακώνΧρονικών»
Θα περάσουν 11 χρόνια και στις 17 Μαρτίου του 1946 ψηφίζεται ο Ειδικός Οργανισμός προσωρινής κινήσεως αυτοκινήτου του Δήμου. Η αποκομιδή των απορριμμάτων εντάσσεται στην « Τεχνική και Επιβλεπτική Υπηρεσία » του Δήμου.
Η «Τεχνική και Επιβλεπτική Υπηρεσία» προέβλεπε τους κάτωθι εργαζομένους :
1. Εις υδρονομεύς και συντηρητής δικτύου υδρεύσεως δρχ. 2500
2. εις βοηθός υδρονομέως δρχ. 1000
3. Επόπτης Δημοτικών έργων δρχ. 1500
4. Εις κηπουρός δρχ. 1500
5. Εις φύλαξ Δημοτικού νεκροταφείου δρχ. 500
6. Εις χορδιστής Δημοτικού ωρολογίου δρχ. 500
7. Εις οδηγός αυτοκινήτου δρχ. 2500.
Το πρώτο αυτοκίνητο του Δήμου Γαργαλιάνων .
Ο Δήμος Γαργαλιάνων με δήμαρχο τον Νικόλαο Σκούντζο προμηθεύεται το πρώτο φορτηγό αυτοκίνητο , μάρκας Bedford (1) βοήθεια από την ΟΥΝΝΡΑ (2)το οποίο χρησιμοποιήθηκε δια την μεταφορά απορριμμάτων και οικοδομικών υλικών του Δήμου .
Η αξία του τότε ανερχόταν στις 280.000 δρχ.
Αυτό είναι το πρώτο αυτοκίνητο που προμηθεύεται , ο δήμος Γαργαλιάνων.
Εικ. Ενός αυτοκινήτου Bedford (1)
Πρώτος οδηγός ήταν ο Νικ. Γαλάνης ένας μεγάλος σε ηλικία άνθρωπος.
Το αυτοκίνητο αυτό λειτούργησε ως απορριμματοφόρο ως τις αρχές της δεκαετίας του 1970. , το οποίο θυμάμαι με οδηγό τον Κ. Παντελή , ο οποίος ανέλαβε με τον τερματισμό του εμφυλίου πολέμου στο Γράμμο το 1949.
(1)Η Bedford Vehicles, συνήθως συντομευμένη σε Bedford, ήταν μια βρετανική εταιρεία που παρήγαγε φορτηγά στο Λούτον της Αγγλίας από το 1932 μέχρι το 1986. Ήταν θυγατρική της τότε πολυεθνικής General Motors και κατατασσόταν ως η επαγγελματική μάρκα της Vauxhall Motors. Η Bedford ήταν μια αρκετά πετυχημένη μάρκα, με μεγάλες πωλήσεις φορτηγών, μέχρι το 1986 όταν η εταιρεία αντιμετώπισε οικονομικά προβλήματα και διαχωρίστηκε σε IBC Vehicles και AWD Trucks.
Σήμερα η IBC Vehicles έχει μετονομαστεί σε GMM Luton και ανήκει στην PSA Group, μετά την πώληση της Vauxhall Motors και της Opel. Επί του παρόντος, παράγει μια έκδοση από το Citroen Jumpy.
(2) Ο Οργανισμός Περιθάλψεως και Αποκαταστάσεως των Ηνωμένων Εθνών ή αλλιώς –όπως είναι ευρύτερα γνωστός– UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) ήταν διεθνής οργανισμός περίθαλψης, κυρίαρχο ρόλο στον οποίο διαδραμάτιζαν οι ΗΠΑ, αλλά εκπροσωπούσε 44 έθνη. Ιδρύθηκε το 1943, έγινε μέλος των Ηνωμένων Εθνών το 1945, και σταμάτησε τις επιχειρήσεις του σε μεγάλο βαθμό το 1947 . Ο σκοπός του ήταν να «προγραμματίζει, να συντονίζει, να διαχειρίζεται ή να μεριμνά για τη διαχείριση των μέτρων περίθαλψης των θυμάτων πολέμου σε κάθε μέρος υπό τον έλεγχο κάθε έθνους των Ηνωμένων Εθνών σε τομείς όπως η σίτιση, τα καύσιμα, η ένδυση, η παροχή καταφυγίου και άλλες βασικές ανάγκες, όπως η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και άλλες υπηρεσίες». Το πολιτικό του προσωπικό αποτελούσαν 12.000 άτομα, με έδρα τη Νέα Υόρκη. Η χρημοτοδότηση προήλθε από πολλά έθνη και ήταν συνολικά $3,7 δισ., εκ των οποίων τα $2,7 δισ. ήταν συνεισφορά των Η.Π.Α, τα $625 εκ. της Βρετανίας και τα $139 εκ. του Καναδά.
Στην αρχαία Αθήνα του Περικλή οι φόροι εισπράττονταν από ιδιώτες επίσης.
Η λέξη “ιδιώτης” προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη ἰδιώτης. Στην αρχαία Ελλάδα ορίζονταν ως ιδιώτης το άτομο που ήταν εγωιστής δεν προσέφερε με την εργασία του στην κοινωνία και δεν συμμετείχε στα κοινά. Ο Θουκυδίδης ανέφερε χαρακτηριστικά (τόν τε μηδὲν τῶνδε μετέχοντα οὐκ ἀπράγμονα, ἀλλ᾽ ἀχρεῖον νομίζομεν) που σημαίνει “Είμαστε οι μόνοι, οι οποίοι, όποιον δεν μετέχει των πολιτικών/”κοινά” δεν τον θεωρούμε απράγμονα, φιλήσυχο, αλλά άχρηστο πολίτη”. Στη συνέχεια η λέξη πέρασε στα λατινικά που ενώ στην αρχή είχε την ίδια σημασία όπως στην αρχαία Ελλάδα με το πέρασμα του χρόνου έφθασε να είναι συνώνυμο της λέξης χαζός “idiot”. Το ίδιο συνέβη και με τα νέα ελληνικά αφού η λέξη έχασε την σημασία της για να καταλήξει συνώνυμο του “ιδιοκτήτη”. Επίσης, στην αρχαία Ελλάδα, δεν επιτρεπόταν να μην κάνεις απολύτως τίποτα για την κοινότητα γύρω σου. Έτσι, η λέξη “ιδιώτης” μεταφράστηκε στα αγγλικά idiot.