Στην Αμερική, υπάρχει μια παροιμία που λέει ότι «η κοινή λογική δεν είναι και τόσο κοινή». Αυτό φαίνεται ότι είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του Ντιν Μητρόπουλος (Dean Metropoulos), του Έλληνα που, μαζί με την One Rock Capital Partners, πέτυχε το «χρυσό» deal των 4,3 δισ. δολαρίων για την εξαγορά της Nestlé Waters Βορείου Αμερικής.
Η Nestlé Waters North America δραστηριοποιείται σε ΗΠΑ και Καναδά για τη Nestlé Waters, τη μεγαλύτερη εταιρεία εμφιαλωμένου νερού στον κόσμο από το 2008.
Από την Άνοιξη, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η μεταβίβαση, επικεφαλής της εταιρείας θα είναι ως πρόεδρος και προσωρινός CEO ο 74χρονος Μητρόπουλος, που ξεκίνησε από ένα φτωχό χωριό της Αρκαδίας και έφτασε να γίνει εξώφυλλο στο Forbes και ένας από τους δισεκατομμυριούχους του πλανήτη.
Αυτοδημιούργητος (το Forbes τού δίνει σε αυτό βαθμολογία 8), με τεράστια περιουσία που προέρχεται κυρίως από τις επενδύσεις, ο Ντιν Μητρόπουλος είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της C. Dean Metropoulos & Co, η οποία διαθέτει ομόλογα, ακίνητα, μετοχές και επενδύσεις σε επιχειρήσεις με συμφωνίες δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Βρίσκεται στη θέση 339 της λίστας του Forbes με τους 400 πλουσιότερους ανθρώπους στην Αμερική, με περιουσία 2,7 δισ. δολάρια, και στη θέση 875 στη λίστα με τους δισεκατομμυριούχους του κόσμου για το 2020.
Επίσης, είναι ένας από τους θεματοφύλακες στο Εθνικό Ελληνικό Μουσείο στο Σικάγο, ενώ το 2019 απέσπασε το βραβείο IFG (International Foundation for Greece) για τον τομέα της επιχειρηματικότητας.
Τα βραβεία IFG τιμούν Έλληνες που προβάλλουν την ιδέα της Ελλάδας με τον δικό τους τρόπο, όπως ο Δημήτρης Νανόπουλος, που τιμήθηκε την ίδια χρονιά με το αντίστοιχο βραβείο στον τομέα των επιστημών.
Μάλιστα, στο πλαίσιο της βράβευσης τα ΕΛΤΑ δημιούργησαν μια ιδιαίτερη σειρά γραμματοσήμων με τίτλο «Διακεκριμένες Ελληνικές Προσωπικότητες».
Ο «βασιλιάς των εξαγορών»
Ο Τσαρλς Ντιν Μητρόπουλος γεννήθηκε σε ένα μικρό χωριό της Αρκαδίας, τους Χράνους, το 1946. Στην Αμερική βρέθηκε σε ηλικία 10 ετών, όταν οι γονείς του μετανάστευσαν στη Βοστόνη.
Εκεί, ο Ντιν Μητρόπουλος σπούδασε με υποτροφία στο Babson College, το οποίο είναι το μοναδικό κολέγιο στην Αμερική που ειδικεύεται αποκλειστικά στον τομέα των επιχειρήσεων. Ο Μητρόπουλος αποφοίτησε από εκεί με Βachelor (1967) και Μasters (1968), συνέχισε στο Columbia για το μεταπτυχιακό του, ενώ στα 25 του πήγε στη Γενεύη για να εργαστεί ως οικονομικός διευθυντής στη GTE Corporation (μετέπειτα Verizon).
Αργότερα, επέστρεψε στην Αμερική ως ο νεότερος CEO της εταιρείας, ενώ στα 32 του χρόνια ίδρυσε τη Dean Metropoulos & Co και αγόρασε την πρώτη του εταιρεία -στον κλάδο του τυριού- στο Βερμόντ, τόπο καταγωγής της συζύγου του.
Από τότε και για τα επόμενα 43 χρόνια θα ακολουθούσαν δεκάδες συμφωνίες και εξαγορές, καθώς θα αποκτούσε περισσότερες από 80 εταιρείες, γεγονός που θα του έδινε τον τίτλο «ο βασιλιάς των εξαγορών».
Ανάμεσα στις εταιρείες αυτές ήταν η Pinnacle Foods, η Ghirardelli Chocolate Company, η International Home Foods, η ζυθοποιία Pabst Brewing Company (μέχρι το 2014), ο όμιλος The Morning Star Group, που αργότερα πουλήθηκε στη Suiza Foods, η οποία στη συνέχεια μετατράπηκε σε Dean Foods.
Ακόμη, την εταιρεία με τις σαμπάνιες Mumm’s / Perrier – Jouët, καθώς επίσης τη Solar Marine, διεθνή εταιρεία που δραστηριοποιείται στην αγορά ξηρού φορτίου. Ωστόσο, καθοριστική για την πορεία του φαίνεται ότι ήταν η ίδρυση της International Home Foods το 1996, την οποία ο Ντιν Μητρόπουλος ανέπτυξε και πούλησε μετά από τέσσερα χρόνια, έναντι 2,9 δισ. δολαρίων.
The Playboy Mansion
Ο Ντιν Μητρόπουλος ζει στο Παλμ Μπιτς της Φλόριντα με τη σύζυγό του Marianne, η οποία το 2011 ήταν πρόεδρος της εταιρείας κινηματογραφικών παραγωγών Aegean Entertainment στο Μπέβερλι Χιλς. Η Marianne Metropoulos ανήκει και στους δωρητές της προεκλογικής καμπάνιας του Joe Biden, καθώς σύμφωνα με το Forbes προσέφερε το ποσό των 17.500 δολαρίων.
Επίσης, έχει δύο γιους, τον Evan και τον Daren, ο οποίος το 2016 αγόρασε τη θρυλική Playboy Mansion του Hugh Hefner, έναντι 100 εκατ. δολαρίων. Ο Daren Metropoulos είχε δηλώσει τότε ότι δεν τον ενδιαφέρει τόσο η φήμη της έπαυλης, όσο το να διατηρηθεί η αρχιτεκτονική της ιστορία.
Μάλιστα, σύμφωνα με τη Wall Street Journal, ένας από τους όρους της αγοράς ήταν ότι ο τότε 90χρονος Hugh Hefner είχε το δικαίωμα να παραμείνει στην έπαυλη για το υπόλοιπο της ζωής του.
Ο Ντιν Μητρόπουλος έχει δηλώσει ότι οι γιοι του έχουν παίξει σημαντικό ρόλο σε πολλές από τις συμφωνίες δισεκατομμυρίων που έχει κλείσει, καθώς με τον διαφορετικό τους τρόπο σκέψης έχουν καταφέρει να ανανεώσουν εμπορικά σήματα που είχαν χάσει τη «ζωντάνια» τους στην αγορά.
Ο Ντιν Μητρόπουλος είναι γνωστός για την τάση του να… ξαναδίνει ζωή σε προϊόντα και εμπορικά σήματα σε Ευρώπη, Αμερική και Μεξικό που θεωρούνται «ξεπεσμένα», όπως τα ιστορικά για την Αμερική Twinkies της Hostess, τα κονσερβοποιημένα ζυμαρικά Chef Boyardee και τα επίσης κονσερβοποιημένα προϊόντα θαλασσινών Bumble Bee Tuna, τα οποία στη συνέχεια πούλησε μέσω της Metropoulos & Co.
Μια παρόμοια πρόκληση ίσως αντιμετωπίσει και τώρα ο Έλληνας μεγιστάνας, καθώς σύμφωνα με τον αναλυτή του Bloomberg Intelligence, Duncan Fox, τα μεταλλικά νερά με ιδιωτική ετικέτα έχουν μεγάλο μερίδιο στην αγορά των ΗΠΑ, ωστόσο οι περιορισμοί που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού είχαν ως αποτέλεσμα οι πωλήσεις να καταρρεύσουν, καθώς το μεγαλύτερο μέρος τους καταναλώνεται σε εστιατόρια και τουριστικούς προορισμούς.
Επίσης, δεν υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης στη διαμόρφωση των τιμών -διαφορετικά η Nestlé πιθανότατα να το είχε ήδη κάνει. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα πάντα με το Bloomberg, μεγάλες εταιρείες αναψυκτικών, όπως οι Coca Cola και Pepsico, προσπαθούν να βρουν πιο οικολογικούς τρόπους για την πώληση των προϊόντων τους, στα οποία περιλαμβάνεται και το νερό.
Κανένας δεν ξέρει αν ο Ντιν Μητρόπουλος θα καταφέρει να λύσει το πρόβλημα που θέλησε να αποφύγει η Nestlé, παρόλα αυτά η πορεία του έχει δείξει ότι υπάρχει κάτι που ο ίδιος ξέρει καλά. «Έχω μάθει κάτι όλον αυτόν τον καιρό», είπε ο ίδιος σε παλιότερη συνέντευξή του. «Είμαι πολύ πειθαρχημένος και πιστός στις κλασικές δομές της επιχειρηματικότητας. Μπορώ να πάρω μια επιχειρηματική ευκαιρία και να την οδηγήσω πολύ αποτελεσματικά με τον ‘παραδοσιακό’, κλασικό τρόπο. Όμως, αυτό δεν μας εμποδίζει να γίνουμε ανταγωνιστικοί. Πρέπει να βρίσκεις μοναδικές, διαφορετικές ‘γωνίες’ για να παρουσιάσεις τη δουλειά σου».
www.newmoney.gr