Αγροτικά

Χρειάζεται και λίγη δημιουργικότητα η ανάδειξη ενός καλού ελαιολάδου

Η πρώτη ευκαιρία ενός ελαιοπαραγωγού να αφηγηθεί στον καταναλωτή την ιστορία του είναι η συσκευασία», γράφαμε πριν από λίγους μήνες στο Top 50 by Ελαίας Καρπός. Πρόκειται για το μοναδικό μέσο πειθούς, όταν ο καταναλωτής δεν έχει την ευκαιρία να δοκιμάσει το προϊόν.

44-47-Bob-studio

 

 Ποια διαδικασία απαιτείται όμως για να σχεδιαστεί μία νέα συσκευασία; Τι θα πρέπει να προσέξει ο παραγωγός; Ποια χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει μια καλή συσκευασία και ποιες είναι οι τάσεις αυτήν τη στιγμή στο χώρο; Σε όλα αυτά τα ερωτήματα, απαντήσεις έδωσαν οι άνθρωποι επιτυχημένων και με εμπειρία design agencies της ελληνικής αγοράς…

BEND DESIGN STUDIO

Το προϊόν είναι ο παραγωγός και ο παραγωγός είναι το προϊόν του

«Η τελική εικόνα ενός προϊόντος έχει να κάνει κυρίως με τη διάθεση του παραγωγού απέναντι σε αυτό», αναφέρει στο Ελαίας Καρπός η δημιουργική ομάδα του Bend. «Κατά μία έννοια το προϊόν είναι ο παραγωγός και ο παραγωγός είναι το προϊόν του. Ο τόπος προέλευσης, τα έθιμα, η προσωπική ιστορία του πελάτη είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν ένα προϊόν. Εμείς καλούμαστε να βρεθούμε σε αυτήν τη σχέση και να την αναδείξουμε, δημιουργώντας εικόνα και περιεχόμενο, τα οποία ανταποκρίνονται στη σύγχρονη πραγματικότητα».

Πριν ξεκινήσει οποιαδήποτε διαδικασία σχεδιασμού του brand και της ετικέτας του ελαιολάδου, ο παραγωγός θα πρέπει να έχει λάβει μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις: «Σε ποιο “ράφι” θέλει να τοποθετήσει το προϊόν του;», ξεκαθαρίζει η δημιουργική ομάδα του Bend και συνεχίζει: «Μαζί θα χτίσουμε την εικόνα που θα ξεχωρίσει».


Στην φωτογραφία του θέματος, η ομάδα του Bend Design Studio, την δουλειά της οποίας γνωρίσαμε με τη συσκευασία του RHIZOMA.

Τα στοιχεία, που θα ληφθούν υπ’ όψιν κατά το σχεδιασμό είναι αν πρόκειται για ένα μεμονωμένο προϊόν ή αν αυτό εντάσσεται σε κάποια σειρά. Επίσης, θα μπουν στο πλάνο η επιθυμητή τιμή πώλησης, το budget του σχεδιασμού και της παραγωγής, ώστε να βρεθούν εξαρχής οι κατάλληλες λύσεις, αλλά και τα έξοδα διανομής και εξαγωγής του προϊόντος. Στα τελευταία αυτά έξοδα χρειάζεται προσοχή, όπως επισημάνουν οι άνθρωποι του Bend, καθώς πολλές φορές «αποτελούν ένα κρυφό κόστος που μπορεί να επηρεάσει αρκετά την τελική τιμή αλλά και το περιθώριο κέρδους».

«Η διαδικασία υλοποίησης χωρίζεται σε τρία στάδια» αναφέρει η ομάδα του design agency. Πιο αναλυτικά, «το πρώτο βήμα, μετά τη γνωριμία με τον πελάτη, είναι η έρευνα μέσα από την οποία αναλύονται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του προϊόντος σε συνάρτηση με τον τόπο προέλευσης, την κατηγορία τιμής αλλά και το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Στη συνέχεια, αφού έχουμε καταλήξει στις βασικές αρχές που θα ακολουθήσουμε στο σχεδιασμό και μέσα από κουβέντα και στενή συνεργασία με τον πελάτη, προχωράμε με προτάσεις ονοματολογίας, εάν υπάρχει τέτοια ανάγκη, παράλληλα με τις σχεδιαστικές προτάσεις. Σε αυτό το στάδιο δίνεται βαρύτητα στα υλικά και τους τρόπους παραγωγής του προϊόντος, το είδος του περιέκτη, το κουτί του και τις μεθόδους εκτύπωσης. Τέλος, προχωράμε στον τελικό σχεδιασμό και κατόπιν την επιμέλεια και επίβλεψη της παραγωγής σε όλα τα στάδια μέχρι την περάτωση».

Για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένη οπτικής ταυτότητας, σύμφωνα με την ομάδα του Bend, σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι τρόποι παρουσίασης του προϊόντος και της φιλοσοφίας του, ξεκινώντας από την ιστορία του, όπως καταγράφεται στην ιστοσελίδα του, μέχρι την τελική φωτογράφηση και το σχεδιασμό έντυπων προωθητικών υλικών.

Όσον αφορά τις τάσεις στις συσκευασίες του ελαιολάδου, οι άνθρωποι του studio αναφέρουν: «Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας κυκλοφόρησαν πάρα πολλές ετικέτες που κατατάσσονταν στη super premium κατηγορία. Τα προϊόντα αυτά στόχευαν κυρίως τις αγορές του εξωτερικού. Αυτή η τάση δημιούργησε μια έντονη στροφή προς υπερπολυτελείς συσκευασίες ελαιόλαδου, οι οποίες όμως πολλές φορές υπερτονίζονταν αισθητικά χάνοντας εν τέλει την ειλικρινή επαφή με το προϊόν». Για την ομάδα του Bend πετυχημένη είναι μία συσκευασία και ένα προϊόν όταν δημιουργούνται με ειλικρίνεια, σκληρή δουλειά, γνώση και σεβασμό προς τον τελικό αποδέκτη-αγοραστή.

BOB STUDIO

Τενεκεδάκι ακόμα και στα premium

Mία από τις πιο έμπειρες ομάδες στο σχεδιασμό συσκευασιών ελαιολάδου είναι αυτή του Bob Studio. Ενδεικτικά, κάποια από τα projects που έχει αναλάβει περιλαμβάνουν το Άλτις, το Eleia, το Mitira Lesvos, το LIΑ, το Arodama, το Pelion Olive Farms και το Agiolia. Για τη διαδικασία που ακολουθούν μίλησαν στο Ελαίας Καρπός οι συνιδρυτές του Άρης Τσούτσας και Ανδρέας Θάνος.

«Στο πρώτο ραντεβού συλλέγουμε όσα περισσότερα στοιχεία μπορούμε για το προϊόν, τον τόπο και τον τρόπο παραγωγής του, τις μεθόδους καλλιέργειας, την παραγόμενη ποσότητα και το budget. Ουσιαστικά, θέλουμε να κατανοήσουμε σε ποια κατηγορία κατατάσσεται το προϊόν και σε ποια αγορά απευθύνεται. Ακολουθεί ένα πιο δημιουργικό brainstorming μαζί με τον πελάτη για να ανακαλύψουμε τι του αρέσει και τι όχι. Μπορεί να είναι ένα παπούτσι, ένα κτίριο ή ένας καλλιτέχνης. Οτιδήποτε μπορεί να βοηθήσει να τον γνωρίσουμε καλύτερα πριν ξεκινήσουμε την έρευνα για το όνομα, εφόσον χρειάζεται, ή για το design», αναφέρουν.

Εφόσον κλείσει ο κύκλος της συλλογής των πληροφοριών ξεκινά η δημιουργική διαδικασία, η οποία συνήθως χρειάζεται ένα μήνα. «Ακολουθεί η παρουσίαση των διαφορετικών κατευθύνσεων στον πελάτη σε βάθος και με εφαρμογή σε διάφορα επικοινωνιακά υλικά, ώστε να σχηματίσει μια ολοκληρωμένη εικόνα για κάθε πρόταση. Μετά την επιλογή της δημιουργικής κατεύθυνσης ακολουθούν τα δείγματα περιεκτών, το στήσιμο της μακέτας και οι προσφορές από προμηθευτές».

Για το εικαστικό κομμάτι της νέας συσκευασίας, η δημιουργική ομάδα αντλεί έμπνευση από χαρακτηριστικά που μπορούν να κάνουν το brand αυθεντικό και μοναδικό και σχετίζονται με την καλλιέργεια, την ιστορία του εκάστοτε τόπου και την προσωπική ιστορία του παραγωγού. «Μια συσκευασία είναι επιτυχημένη όταν είναι αυθεντική και αντιπροσωπεύει τον παραγωγό και τις αξίες του. Να είναι η δική του αλήθεια, ώστε να μπορεί και ο ίδιος να την υποστηρίξει», αναφέρει ο κ. Τσούτσας.

Τέλος, όσον αφορά τις τάσεις στο κομμάτι των συσκευασιών ελαιολάδου ο κ. Θάνος αναφέρει: «Μια βασική τάση είναι τα σκούρα μπουκάλια, λόγω της ιδιότητάς τους να προστατεύουν το προϊόν από το φως. Επίσης, όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν τον τενεκέ, ακόμα και σε premium μάρκες, γιατί προσφέρει περισσότερες δυνατότητες εκτύπωσης, διάφορα μεγέθη και μεγάλη επιφάνεια».

SEMIOTIK DESIGN AGENCY

Mακριά από τις κλασικές γραμμές

Η Semiotik Design Agency από τη Θεσσαλονίκη έχει αναλάβει και σχεδιάσει κάποιες από τις πιο εντυπωσιακές συσκευασίες ελαιολάδου της ελληνικής αγοράς, όπως αυτή του «5», η οποία έχει αποσπάσει πέντε διεθνή βραβεία, μεταξύ των οποίων του Νeolea. Αυτή την περίοδο δουλεύει μία νέα ετικέτα, η οποία θα κυκλοφορήσει σε αγορές του εξωτερικού.  «Η επιλογή της συσκευασίας είναι μια αρκετά πολύπλοκη διαδικασία, καθώς αντικειμενικός σκοπός είναι το προϊόν να κάνει stand out στο ράφι», αναφέρει στο Ελαίας Καρπός ο Creative Director της Semiotik, Δημήτρης Κολιαδήμας, και συνεχίζει: «Απαιτούνται πολλές συναντήσεις και συζητήσεις. Αρχικά, συγκεντρώνουμε όσες περισσότερες πληροφορίες μπορεί να μας δώσει ο πελάτης μας αναφορικά με την ποιότητα του ελαιολάδου, τις αγορές όπου στοχεύει και τη συσκευασία που πιθανώς έχει κατά νου».

Η δημιουργία μιας νέας συσκευασίας είναι μια αρκετά χρονοβόρα διαδικασία, όπως εξηγεί η Project Manager της Semiotik, Ράνια Παπάζογλου: «Απομονώνουμε κάθε ξεχωριστό μέρος της συσκευασίας και ξεκινά μια εκτενής έρευνα για το καθένα από αυτά, μέχρι να καταλήξουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Παράλληλα, ξεκινά ο σχεδιασμός της ετικέτας ή και όλης της συσκευασίας, σε περίπτωση που επιλέξουμε εντελώς custom λύση».

Ποια είναι όπως τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να έχει μια συσκευασία; Απάντηση το ερώτημα δίνει ο κ. Κολιαδήμας: «Πρέπει να έχει ξεκάθαρη τυπογραφία, καλή οπτική γλώσσα και φυσικά ένα ξεχωριστό περιέκτη, προκειμένου ο τελικός καταναλωτής να την επιλέξει από το ράφι. Οι τάσεις είναι λίγο πολύ γνωστές, από τη μεριά μας επιλέγουμε να ξεφεύγουμε από τις κλασικές γραμμές και νόρμες και να προσθέτουμε εμπορική αξία στο εκάστοτε προϊόν μέσω της μεθοδολογίας που αξιοποιούμε στο σχεδιασμό μας».

Μαρίνα Σκοπελίτου

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.